تاثیر آموزش های مهارتی در رشد هوش‌های چندگانه کودکان پیش دبستانی - دانشگاه کوچک

آموزش های مهارتی نقشی اساسی در رشد هوش های چندگانه کودکان پیش دبستانی ایفا می کنند. این نوع آموزش ها با تمرکز بر پرورش مهارت های خاص در هر زمینه، به شکوفایی استعدادهای ذاتی کودکان در زمینه های مختلف کمک می کنند.

ارائه تحقیقات توصیفی و تجربی در تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی نشان می دهد کودکان خردسال به رفتارهایی دست می زنند که به طور قابل اعتمادی به پیامدهای تقویت کننده دسترسی به توجه بزرگسالان، اسباب بازی ها، غذای ترجیحی و فرار از وظایف، برخی از پیامدهای تقویت کننده برای کوکان خردسال است بنابراین، موقعیت هایی که در آن دسترسی به این تقویت کننده ها حذف یا در دسترس نیست، می تواند منجر به رفتارهای مشکل ساز شود پس آموزش مهارت های زندگی مرتبط کمک می کند تا با مسائل فوق برخورد شود و رفتار مطلوب عملی شود زیرا به طور خاص به نیازهای کودکان می پردازد، به ایجاد انگیزه، ارائه مهارت های عملی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و مدیریت شخصی برای تنظیم زندگی کمک می کند و نتایج مثبتی را از انتقال آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان و ایجاد تغییر در نگرش، اندیشه و رفتار نوجوانان با ایجاد محیط حمایتی برای آنان نشان می دهد.

تأکید بر اهمیت و اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی، تاثیر قابل توجهی در روابط بین فردی و در نتیجه کاهش پرخاشگری و مشکلات رفتاری بوجود آمده است. چنین آموزش هایی جز اولویت هاست زیرا برنامه هایی پیشگیرانه تلقی می گردد و پیشگیری خیلی آسانتر از درمان است و به نفع رشد خود و رشد اجتماعی ، هیجانی و شناختی کودکان خواهد بود. این آموزش به عنوان یک رویکرد پیشگیرانه و الگویی برای جلوگیری از توسعه رفتارهای مشکل ساز به ترویج همدلی و مهربانی می پردازد و به رشد سالم کودکان کمک می کند.

هوش های چندگانه:

این هوش ها که توسط هاوارد گاردنر ارائه شده است، شامل موارد زیر می باشند:

هوش زبانی: توانایی درک و استفاده از زبان

منطقی-ریاضی: توانایی حل مسائل و تفکر انتزاعی

فضایی-مکانی: توانایی تجسم اشیاء و فضاها

حرکتی-جنبشی: توانایی کنترل و هماهنگی حرکات بدن

موسیقیایی: توانایی تشخیص، تولید و درک موسیقی

هوش میان فردی: توانایی درک و برقراری ارتباط با دیگران

هوش درون فردی: توانایی درک و شناخت خود

طبیعت گرا: توانایی کاوش و درک دنیای طبیعی

مزایای آموزش های مهارتی:

  • تقویت هوش های مختلف:

آموزش ها و فعالیت های مهارتی با تمرکز بر هر هوش به طور جداگانه، به رشد و شکوفایی آن هوش در کودکان کمک می کنند.

  • افزایش خلاقیت:

درگیر شدن در فعالیت های مهارتی، خلاقیت و نوآوری را در کودکان پرورش می دهد.

  • تقویت اعتماد به نفس:

تسلط بر مهارت های جدید، اعتماد به نفس کودکان را افزایش می دهد.

  • آمادگی برای مدرسه:

آموزش های مهارتی پایه و اساس لازم برای یادگیری در مدرسه را فراهم می کنند.

  • ایجاد انگیزه:

تنوع و جذابیت فعالیت های مهارتی، انگیزه کودکان را برای یادگیری افزایش می دهد.

برخی از روش های ارائه آموزش های مهارتی:

  1. بازی: بازی های آموزشی می توانند روشی خلاقانه و سرگرم کننده برای آموزش مهارت های مختلف به کودکان باشند.
  2. فعالیت های هنری: نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی و رقص می توانند به رشد هوش های مختلف در کودکان کمک کنند.
  3. فعالیت های ورزشی: ورزش کردن نه تنها فواید جسمی دارد، بلکه به رشد هوش حرکتی-جنبشی و هماهنگی کودکان نیز کمک می کند.
  4. مطالعه: خواندن کتاب و داستان، حل معما و انجام فعالیت های خلاقانه با زبان، به رشد هوش زبانی و تفکر انتزاعی کودکان کمک می کند.
  5. فعالیت های طبیعت: گذراندن وقت در طبیعت، کاوش در محیط زیست و مشاهده پدیده های طبیعی به رشد هوش طبیعت گرا در کودکان کمک می کند.

نقش والدین و مربیان:

والدین و مربیان نقش مهمی در ارائه این آموزش و فعالیت ها به کودکان دارند. با شناسایی استعدادها و علایق هر کودک، می توان فعالیت های مناسب را برای رشد هوش های مختلف او طراحی و اجرا کرد.

نتیجه گیری:

آموزش های مهارتی نقشی حیاتی در رشد و شکوفایی هوش های چندگانه کودکان پیش دبستانی ایفا می کنند. با ارائه ی این آموزش ها به شیوه ای خلاقانه و جذاب، می توان به کودکان کمک کرد تا به پتانسیل کامل خود دست پیدا کنند.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین مهدکودک در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.