یادگیری و آموزش مفاهیم داخل و خارج به کودکان پیش دبستانی | دانشگاه کوچک

مفاهیم داخل و خارج یکی از مفاهیم پایه ای است که کودکان پیش دبستانی باید با آن آشنا شوند. این مفهوم برای درک مفاهیم بعدی مانند درون و بیرون، روی و زیر، و بالای و پایین ضروری است.

کودکان پیش دبستانی معمولاً در سنین 3 تا 4 سالگی شروع به درک مفهوم داخل و خارج می کنند. در این سن، کودکان می توانند تفاوت بین چیزی که در داخل یک شی قرار دارد و چیزی که خارج از آن قرار دارد را تشخیص دهند.

روش های موثر برای یادگیری مفاهیم داخل و خارج:

  • استفاده از زبان و تصاویر:

از زبان ساده و تصاویر برای توضیح مفهوم داخل و خارج استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید: این توپ داخل جعبه است یا این ماشین خارج از خانه است.

  • فعالیت های واقعی:

برای درک بهتر کودکان می توانید از فعالیت های واقعی بهره ببرید. مثلا از کودک بخواهید یک کیک را داخل فر قرار دهد یا یک توپ را داخل سبد بیندازد.

چندین فعالیت عملی برای آموزش مفهوم داخل و خارج به کودکان پیش دبستانی:

1. بازی با عروسک ها یا اسباب بازی های کوچک:  از کودک بخواهید تا عروسک های خود را داخل و خارج از خانه، ماشین، تخت، جعبه یا سبد قرار دهد.

2. بازی با غذا:  به کودک بگویید تا غذا را داخل و خارج از بشقاب، کاسه، یا لیوان قرار دهد.

3. بازی با حیوانات:  با کمک کوکان حیوانات را داخل و خارج از قفس، لانه، یا خانه قرار دهید.

  • بازی های عملی:

کودکان از بازی لذت می برند و بسیار موثر است. به عنوان مثال، می توانید از کودک بخواهید که اشیا را داخل یا خارج از جعبه، سبد یا کیف قرار دهد.

مثال هایی برای درک بهتر مفاهیم داخل و خارج:

مثال1:

برای شروع چندوسیله که کودک بتواند وارد آن شود و بنشیند تهیه می کنیم بطور مثال چادر، گونی، کارتن و… در این مرحله به کودک (ساغر) می گوییم داخل چادر زرد بشو و داخل آن بنشین به دوست دیگرش (سپیده) هم می گوییم همراه او داخل چادر زرد بشود و او هم بنشیند سپس به ساغر می گوییم از چادر خارج شود.
حالا از مابقی بچه‌ها سوال میکنیم ساغر کجاست؟می گویند خارج چادر در ادامه از بچه‌ها پرسیده، سپیده کجاست؟همه می گویند داخل چادر
این بازی را بصورت گروهی نیز انجام می دهیم و بچه‌هارا به دو گروه تقسیم می کنیم، یک گروه داخل چادر و یک گروه خارج چادر سپس از بچه‌ها می خواهیم آنهایی که داخل چادر هستند دست بزنند سپس آنهایی که خارج از چادر هستند پاهایشان را به زمین بکوبند.

مثال 2:

یک دایره یا مربع روی کاغذ رسم می کنیم. در فضای خارج از شکل، تعدادی عدس یا لوبیا یا نخود یا حتی کاغذ های کوچک مچاله شده قرار می دهیم. کودک باید چیزهایی که در فضای خارج از شکل، روی کاغذ قرار دارند را با انگشتان شست و اشاره گرفته و روی کاغذ بکشد و از طریق قسمتی از شکل که باز گذاشته شده به داخل آن هدایت کند.
می توان داخل حیاط یک دایره بکشید و یا با کمک کودک با استفاده از لگوها، یک دایره بسازید. آنگاه از کودک بخواهید که به داخل دایره برود و سپس، از آن بیرون بیاید. کودک اشاره می کند به خارج از دایره و در همین زمان کلمه ی خارج را به کار ببرید.

مثال3:

یکی از بچه ها را برای اوردن وسیله‌ای به خارج از کلاس می فرستیم و بعد می پرسم بچه ها! علی کجاست؟ آنها اشاره می کنند به خارج از کلاس و میگویند خارج از کلاس است در همین زمان کلمه ی خارج را به کارمی برند.

نکاتی برای درک مفاهیم داخل و خارج:

  • آموزش را ابتدا با مفاهیم ساده و آسان شروع کنید و به تدریج مفاهیم پیچیده تر شوند.
  • از زبان ساده و تصاویر برای توضیح این مفهوم استفاده کنید.
  • یادگیری از طریق بازی های عملی موثر است.
  • فعالیت های واقعی را انجام دهید.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش، آموزش های بازی محور و مناسب در خدمت شما می باشد و هدف مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *