چگونه کودکانی با اعتماد به نفس بالا تربیت کنیم؟ | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک


از مهمترین وظایف والدین در مقابل فرزندان این است که به آنها اعتماد به نفس بدهند. خوشبختانه اعتماد به نفس را میتوان از همان اولین سالهای زندگی ،در کودک تقویت کرد.
اعتماد به نفس یعنی اینکه کودک به خودش بگوید:”بله من میتوانم”
برای رسیدن به این هدف به چند مورد اشاره مینماییم:
1-به کودک خود اجازه اشتباه کردن بدهیم و تصحیح اشتباهاتشان را به عهده خودشان بگذاریم،چون اشتباه کردن ،بخشی از روند یادگیری آنها محسوب میشود و اجازه تجربه کردن را نیز به آنها می آموزد.
2-آشنا کردن کودک با محیط اطرافش ،که به این منظورباید کودک را بیرون ببریم و با آنها بازی کنیم تا کودک تحرک بیشتری داشته باشد.هر چه کودک با محیط پیرامونش بیشتر آشنا باشد،به همان اندازه نیز، اعتماد به نفسش بیشتر میشود.
3-تشویق کردن کودک است ،بنابراین باید مرتبا به کودک بگوییم که تو خیلی باهوش هستی یا مثلا اگر کودک کار مثبتی انجام داد،به او بگوییم :” کارتو خیلی عالی بود” .ما با این نوع تشویق، میتوانیم با کودک خود همراه شویم .
4-کمی عقب ایستادن و دخالت نکردن: مثلا اگر کودک هنگام راه رفتن زمین خورد و یا اینکه دو کودک به خاطر اسباب بازی با یکدیگر درگیر شدند ما به عنوان والدین نباید سریعا وارد عمل شویم و دخالت کنیم تا کودک یاد بگیردخودش مشکلاتش را حل کند و درآینده ،انسان توانمندی شود.
این مورد مهمترین و کلیدی ترین نکته در توانمندی کودک ، محسوب میشود .
5-کنجکاوی کودک را تقویت کنیم .
6-کودک را با چالش جدید، روبه رو نماییم و به او مسئولیت بدهیم. مثلا به او اجازه دهیم بدون کمک چرخ ،دوچرخه سواری کند.
7-از کارهای کودک انتقاد نکنیم ، چون او را دلسرد و مایوس میکند و اعتماد به نفس را در او از بین میبرد.
8-الگوی خوبی در موفقیت ، برای کودک خود باشیم و چیزهایی را که میدانیم به او یاد بدهیم .
9-به عنوان والدین ، مقتدر باشیم ولی سخت گیری نکنیم ،چون کودکی که همیشه به او گفته شود چه کاری باید بکند نمیتوانددست به کارهای بزرگی بزند.
10-کمک و حمایت خودمان را به عنوان والدین ، به کودک نثار نمایبم ولی در این کار نباید زیاده روی کنیم ، چون کمک کردن بیش از حد به کودک ، توانایی او را برای کمک به خودش کاهش میدهد.
11-وقتی نگران کودک هستیم ، به او چیزی نگوییم ، چون این کار به منزله عدم اعتماد به نفس والدین ، در نگاه کودک محسوب میشود.
12-تلاشهایی که کودک انجام میدهد را ،ستایش کنیم .
13-با کودک درباره احساساتش صحبت کنیم و به او بگوییم که گاهی داشتن احساس بد، طبیعی است و چیز بدی نیست.
اگر او آشفته و نگران بود ،از او بپرسیم چرا چنین احساسی داری؟ در این مورد نباید از او بخواهیم که بر احساس خود غلبه کند و یا آرام باشد.
14-اجازه دهیم کودک متناسب با سن خود، عمل کند.
15-هیجان یاد گرفتن چیز جدید را پاس بداریم ، مثلا وقتی کودک شنا کردن و با یک زبان جدید را آموخت ، ما هیجان زده و مشتاق شویم .
همه مواردی که در بالا ذکر کردیم ،از عوامل افزایش اعتماد به نفس در کودک محسوب میشود.

بنابراین ما به عنوان یک والدین خوب ،حق انتخاب داریم که آیا با رعایت کردن موارد فوق ، یک فرزند با اعتماد به نفس داشته باشیم و یا یک کودکی که هیچ گونه اعتماد به نفسی نداشته باشد و در آینده با مشکل مواجه گردد؟

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.