چرتکه و فواید آموزش چرتکه به کودکان | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

 

به طور کلی میتوان گفت چرتکه، از ابزارهای قدیمی به شمار میرود که برای محاسبه ی چهار عمل اصلی (جمع ، تفریق ، ضرب ، تقسیم )مورد استفاده قرار میگیرد و هنوز هم در بسیاری از کشورهای آسیایی استفاده میشود و قدمت آن به ۲۰۰۰سال پیش برمیگردد و امروزه نیز به عنوان ابزار ریاضی مهمی در عصر جدید استفاده میشود که کمک شایانیبه آموزش ریاضی و رشد ذهنیکودکان میکند،تا حدّی که میتوان گفت این وسیله ابزار بسیار عالی برای پرورش مغز میباشدو باعث میشود که کودک محاسبات ریاضی را به صورت کاملاً حرفه ای و دقیق ، بر روی چرتکه ی ذهن خود انجام دهد.

چرتکه برای کودک باعث به کارگیری و توسعه و افزایش عملکرد دردو نیمکره راست و چپ مغز یعنی در واقع کل مغز میشودو به آسان ساختن محاسبات ریاضیِ پیچیده بدون استفاده از ماشین حساب کمک مینماید.

کودک با کمک چرتکه ، ریاضی را با روشی لذّت بخش و سرگرم کننده و جذاب فرا میگیرند .

۲۰۲۰۰۵۲۷_۱۹۱۶۰۲.jpg

چرا یادگیری چرتکه برای کودکان اهمیّت دارد؟

به طور کلی میتوان گفت ، کودکانی که در سنین پایین این آموزش را شروع کردند،مهارت های حیرت آوری را در منطق و ادراک ، کسب نموده اند، به همین علت توصیه میشود آموزش چرتکه برای کودکان از سّن ۶-۵سالگی آغاز گردد، زیرا چنین کودکانی که درسنّ پایین از چرتکه استفاده نموده اند، حل کننده ماهری در مسائل هستند.

از طرفی زمانیکه کودک یک مسئله را به صورت ذهنی حل کند،باعث میشود کودک متمرکزتر، تیزتر و قوی تر شودو همچنین مهارت های شنیداری، حافظه ی تصویری وتوانایی حفظ کردن در او افزایش یابد. بنابراین دوران کودکی نقش تعیین کننده و مهمّی در رشد مغزی دارد.

از طرفی دیگر،چرتکه باعث تعادل بین چشم و گوش و انگشتان دست میگرددکه این عمل خود، باعث تحریک مغزو افزایش قدرت پاسخگویی در کودکان می شود.

۲۰۲۰۰۵۲۷_۱۹۱۳۳۳.jpg

فواید چرتکه

۱- افزایش توانایی حلّ مسئله

۲- بهبود مفاهیم ریاضی

۳- سریعتر کردن مهارتهای محاسباتی

۴-افزایش اشتیاق بیشتر کودک برای گوش دادن

۵- بهبود عملکرد حافظه

۶- افزایش قدرت مهارت های ذهنی

۷- بهبود واکنش مغز

۸- افزایش اعتماد به نفس کودک

۹- افزایش استقامت در برابر افشار و استرس

و در پایان اینکه ،

اگر میخواهید که یک کودک نابغه داشته باشید ، هیچ چیز به اندازه آموزش چرتکه برای کودکتان مفید نمی باشد.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

گرداورنده: فرشته اسماعیلی