ویژگی و خصوصیات نقش مربی در آموزش مونته سوری - دانشگاه کوچک

در روش مونته‌سوری، نقش مربی با نقش یک معلم سنتی متفاوت است. مربی مونته‌سوری به جای اینکه محور اصلی آموزش باشد، به عنوان راهنما، ناظر و تسهیل‌کننده عمل می‌کند. هدف اصلی مربی این است که به کودک کمک کند تا به صورت مستقل و با سرعت خود، یاد بگیرد.

ویژگی‌ها و خصوصیات نقش مربی

1. ناظر دقیق:

👁️ مربی مونته‌سوری باید توانایی بالایی در مشاهده دقیق رفتار کودکان داشته باشد. او با مشاهده علاقه‌مندی‌ها، نیازها و پیشرفت هر کودک، تشخیص می‌دهد که در چه مرحله رشدی قرار دارد و به چه کمک یا وسیله‌ای نیاز دارد.

2. راهنما و نه فرمانده:

🧭 مربی هیچگاه به کودک تحمیل نمی‌کند که چه کاری انجام دهد. او به جای دستور دادن، به کودک کمک می‌کند تا با انتخاب‌های درست، به سمت فعالیت‌های هدفمند هدایت شود.

3. آماده‌کننده محیط:

🏠 یکی از مهم‌ترین وظایف مربی، آماده‌سازی یک “محیط آماده” است. مربی مطمئن می‌شود که همه وسایل آموزشی به درستی و در جای مناسب خود قرار دارند تا کودک بتواند به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد و به صورت مستقل کار کند.

4. منبع آرامش و امنیت:

🧘‍♀️ مربی مونته‌سوری باید فضایی آرام و امن ایجاد کند تا کودک بدون ترس از قضاوت و اشتباه، به کاوش و یادگیری بپردازد. این آرامش، به کودک امکان می‌دهد تا تمرکز خود را حفظ کند.

5. مدل رفتار اجتماعی:

🗣️ مربی خود الگوی احترام، ادب و همکاری است. او با رفتار خود، به کودک می‌آموزد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند و از وسایل به درستی استفاده کند.

در نهایت، مربی مونته‌سوری مانند باغبانی است که با فراهم کردن محیطی مناسب، به بذرها اجازه می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن رشد کنند. او به جای ریختن اطلاعات در ذهن کودک، به او کمک می‌کند تا ظرفیت درونی خود را برای یادگیری و کشف فعال کند.

روش تدریس در مدارس مونته سوری

در روش تدریس ویژه و معمول مدارس مونته سوری، بخش عمده و اساسی هر کاری را خود کودک انجام می دهد. همین که کودک به سنی برسد که قادر به انجام کارهای معنی دار و مفید باشد، به عقیده مونته سوری باید تعلیم و تربیت او آغاز گردد و خود کودک، شروع به انجام داوطلبانه آن دسته از تمرین های جسمانی کند که متضمن فراگردهای منطقی و معقولی باشند. در این معنا، کودک، درگیر فعالیتی می شود که باید به طور مستقل انجام پذیرد و معلم حق هیچ گونه دخالتی در این فعالیت ندارد. کار معلم فقط محدود به این است که مواد آموزشی لازم و مناسب را به کودک ارائه بدهد.

به اعتقاد مونته سوری، قبل از انجام هر کاری، یک معلم، باید نگرش ها و افکارش را دو قطبی کند. زمانی که کودک مشغول انجام کارهای خود است، او باید برای آن ارزش و اعتبار قایل شود و با اقدام به ارزیابی و تصحیح آنها، فعالیتش را مختل نسازد. البته این به معنی سکوت معلم و هرج و مرج در کلاس نیست بلکه ارزش قایل شدن به فعالیت کودک و عدم دخالت در کار او فقط زمانی قابل توجیه است که کودک قدرت تمرکز حواس بر روی چیزی را پیدا کرده و کنجکاو شده باشد وگرنه اعتبار قایل شدن برای فعالیت هایی که توام با بی نظمی و نابسامانی کامل است، به هیچ وجه کار درستی نیست.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.