ویژگی و خصوصیات نقش مربی در آموزش مونته سوری - دانشگاه کوچک

در روش مونته‌سوری، نقش مربی با نقش یک معلم متفاوت است. مربی مونته‌سوری به جای اینکه محور اصلی آموزش باشد، به عنوان راهنما و تسهیل‌کننده است. هدف اصلی مربی این است که به کودک کمک کند تا به صورت مستقل و با سرعت خود، یاد گیرد.

ویژگی‌های نقش مربی

راهنمای کودک:

مربی هیچگاه به کودک تحمیل نمی‌کند که چه کاری انجام دهد. او به جای دستور، در انتخاب‌های درست به سمت فعالیت‌های هدفمند به کودک می کند.

ناظر دقیق:

مربی مونته‌سوری باید مهارت بالایی در مشاهده دقیق رفتار کودکان داشته باشد. او با این مشاهدات به علاقه‌مندی‌هاو نیازهای هر کودک پی می برد که در چه مرحله رشدی قرار دارد و به چه وسیله‌ای نیاز دارد.

آماده‌کننده محیط:

از مهم‌ترین وظایف مربی، ایجاد یک محیط آماده است. مربی باید مطمئن شود که همه وسایل آموزشی در جای مناسب خود قرار دارند تا کودک بتواند به راحتی به آن‌ها دسترسی و به صورت مستقل کار کند.

مدل رفتار اجتماعی:

مربی الگویی از احترام، ادب و همکاری است. او با رفتار خود، به کودک نشان می دهد که چگونه با دیگران ارتباط داشته و از وسایل به درستی استفاده کند.

منبع آرامش و امنیت:

مربی باید فضایی آرام و امن ایجاد کند تا کودک بدون ترس و اشتباه، به کاوش و یادگیری بپردازد. این آرامش موجب تمرکز کودک می شود.

روش تدریس در مدارس مونته سوری

در روش تدریس ویژه و معمول مدارس مونته سوری، بخش عمده و اساسی هر کاری را خود کودک انجام می دهد. همین که کودک به سنی برسد که قادر به انجام کارهای معنی دار و مفید باشد، به عقیده مونته سوری باید تعلیم و تربیت او آغاز گردد و خود کودک، شروع به انجام داوطلبانه آن دسته از تمرین های جسمانی کند که متضمن فراگردهای منطقی و معقولی باشند. در این معنا، کودک، درگیر فعالیتی می شود که باید به طور مستقل انجام پذیرد و معلم حق هیچ گونه دخالتی در این فعالیت ندارد. کار معلم فقط محدود به این است که مواد آموزشی لازم و مناسب را به کودک ارائه بدهد.

به اعتقاد مونته سوری، قبل از انجام هر کاری، یک معلم، باید نگرش ها و افکارش را دو قطبی کند. زمانی که کودک مشغول انجام کارهای خود است، او باید برای آن ارزش و اعتبار قایل شود و با اقدام به ارزیابی و تصحیح آنها، فعالیتش را مختل نسازد. البته این به معنی سکوت معلم و هرج و مرج در کلاس نیست بلکه ارزش قایل شدن به فعالیت کودک و عدم دخالت در کار او فقط زمانی قابل توجیه است که کودک قدرت تمرکز حواس بر روی چیزی را پیدا کرده و کنجکاو شده باشد وگرنه اعتبار قایل شدن برای فعالیت هایی که توام با بی نظمی و نابسامانی کامل است، به هیچ وجه کار درستی نیست.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *