روش های آموزش در پیش دبستانی | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

روش های آموزش در پیش دبستانی را می‌توان در دو دسته کلی قرار داد:

۱) روشهای کودک محور 

۲) روشهای معلم محور

یادگیری به انتخاب و آغازگری کودک(کودک محور)

زمانی که مربی قصد دارد تا کودکان خودشان کشف کنند، بسازند، بفهمند، استفاده از روش یادگیری به انتخاب و آغازگری کودک (Child initiated learning)، می تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

در روش آموزش کودک محور:

  • کودکان نوع فعالیت و اعمال خودشان را برمی گزینند.
  • کودکان به طور آزاد، تنهایی و مستقل یا با دو نفر از دوستان در گروه های کوچک به راه های گوناگون و متفاوت به انجام دست ورزی اشیاء پرداخته و با یکدیگر، تعامل می کنند.
  • کودک از طریق درگیر شدن عمیق با مسئله ای که خود طرح می کند، از طریق بازی، مفاهیمی را یاد می گیرد.

مانند:

  • کودک اول که شن بازی می کند با مفهوم اندازه گیری آشنا می شود (ریاضی) 
  • دقت می کند که با آب ریختن روس شن ها چه تغییراتی حاضل می شود (علوم)
  • کودک دیگر، درباره مشاغل مفاهیمی را یاد می گیرد (مطالعات اجتماعی) 
  • به اهمیت ابزارها مثل گوشی تشخیص پزشکی یا فشارسنج و … پی می برد (فناوری)

نقش مربی در این موارد این است که:

  1. در همان زمان، در صورت امکان، یا در وقت برنامه ریزی شده دیگر، کودکان را در زمینه های انتخاب شان کمک کند.
  2. به مفاهیم جدیدتری دست یابند و به درک عمیق تری در هر یک از آنها برسند.
  3. دانش و اطلاعات خود در زمینه دلخواه را بسط و توسعه دهند.

مثال:

* کودک روی میز شن بازی با اشیایی که در اختیار دارد، خاک و شن را از یک ظرف به ظرف دیگر می ریزد و آنها را با هم مخلوط می کند و به بعضی از آنها آب اضافه می کند.

* کودک، بچه فرضی و عروسک مریض خود را نزد پزشک می برد و از کودکان دیگر می پرسد چه کسی گوشی دارد تا بچه مریض مرا معاینه کند؟

روش های آموزش در پیش  دبستانی | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

توضیح مثال ها:

در مورد اول معلم می تواند کودک را در یک مکالمه دو نفره درگیر کند تا مفاهیم بیشتر، کمتر، مثل هم، هم اندازه، شل، سفت و نظایر آن را نیز از بازی خود بیاموزد.

پس یادگیری با انتخاب و آغازگری کودک:

  • موضوعی شانسی و خود به خودی نیست.
  • این یادگیری نیز، با برنامه ریزیی معلم به خوبی صورت می گیرد.
  • معلم درباره شکل دهی به این روش آموزش در پیش از دبستان، فکر کرده، برنامه ای طراحی و برای اجرای آن برنامه ریزی می کند.
  • در این برنامه ریزی هم موقعیت رشدی کودکان را در نظر می گیرد و هم هدف آموزشی را.
  • فرصت هایی را در اختیار کودکان قرار می دهد که هر کدام بتوانند به دلخواه و علاقه شخصی خود به فعالیت و تجربه یادگیری بپردازند.
  • در این روش از آموزش در پیش از دبستان، وجود موثر و ارزشمند مربی کنار کودکان بسیار ضروری است زیرا کودکان علائق خود را بهتر یاد می گیرند.
  • معلمان متفکر و متعهد که خواستار اجرای برنامه آموزشی هستند، به طور مستمر، فرصت های طلایی را برای ابتکار و خلاقیت های کودکان از طریق یادگیری فراهم می کنند.
  • ترتیب چینش میز و صندلی ها و دسترسی به ابزارها و اشیا آموزشی همه باید متناسب با هدف ها و علائق دانش آموزان باشد، به نحوی که حال و هوای محیط یادگیری موجب تقویت انگیزه های یادگیری در کودکان شود.

یادگیری معلم محور

اگرچه کودکان از طریق بازی مطالبی را یاد می گیرند، اما تمام تجربیات بازی به یادگیری معنادار منجر نمی شود، در بعضی از موارد و در واقع در بسیاری از موارد، آموزش صریح و مستقیم مربی ضروری است. مواردی هست که آموزش مستقیم معلم محور کارسازتر است.

یادگیری معلم محور نیازمند:

  • برنامه دقیق برای مفهوم و یادگیری مهارت هاست.
  • در این روش آموزش باید مواد و ابزار های مناسب و لازم تدارک دیده شوند.
  • به علاوه باید تصمیم گیری شود که بهترین راه، آموزش در گروه های کوچک یا آموزش به تمام کلاس است.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.