
روش آموزشی مونتهسوری یک رویکرد کودکمحور است که توسط ماریا مونتهسوری، پزشک و مربی ایتالیایی، اختراع شد. این روش بر این باور است که کودکان با توانایی های خود برای یادگیری به دنیا میآیند. هدف اصلی مونتهسوری، پرورش و رشد این کنجکاوی طبیعی و دستیابی به آن است.
اصول کلیدی روش مونتهسوری:
محیط مناسب
طراحی محیط کلاس مونتهسوری به گونهای است که کودک را به استقلال و کاوش تشویق می کند. همه وسایل آموزشی به صورت منظم در دسترس کودکان است که موجب تقویت نظم و ترتیب در کودک می شود.
انتخاب مستقل و آزادانه
در کلاس مونتهسوری، کودکان حق انتخاب دارند که چه مدت و با چه وسیلهای کار کنند. معلم نقش راهنما را دارد و فقط زمانی مداخله میکند که کودک به کمک نیاز داشته باشد.
وسایل آموزشی مونتهسوری
این وسایل به صورت خاصی طراحی شدهاند تا یک مفهوم واحد را به کودک آموزش دهند. هر وسیله به گونه ای است که کودک میتواند اشتباه خود را به تنهایی تشخیص و آن را اصلاح کند بدون نیاز به کمک بزرگسالان.
یادگیری از طریق حواس
مونتهسوری معتقد بود که کودکان از طریق حواس خود یاد میگیرند. بسیاری از وسایل آموزشی آن، مفاهیم را از طریق لامسه، بینایی یا شنوایی به کودک منتقل می کنند.
دورههای حساس
مونتهسوری بر این باور بود که کودکان در بازه های مشخصی، تمایل خاصی به یادگیری یک مهارت دارند که معلم در این روش، با مشاهده دقیق کودک، آن را شناسایی و فرصتهای مناسب برای یادگیری را فراهم میکند. (مثلاً یادگیری زبان یا مهارتهای حرکتی)
مزایای اصلی روش مونتهسوری:
- تقویت استقلال و خودکفایی: کودکان یاد میگیرند که کارهای خود را به تنهایی انجام دهند.
- افزایش تمرکز و نظم: محیط منظم و فعالیتهای هدفمند، به بهبود تمرکز کمک میکند.
- عشق به یادگیری: این روش، یادگیری را به یک فرآیند لذتبخش و درونی تبدیل میکند.
- راهنمای زندگی عملی و همچنین کسب مهارت های لازم در زندگی
- یادگیری آگاهانه به کمک حس ها
- هنر تکلم و سخن گفتن
- ریاضیات و شناخت محیط اطراف
- کودک در مرکز فعالیّت و راهنما بودن معلم قرار گیرد.
- ارزیابی شخصی کودک و آگاهی به نقاط ضعف او
به طور کلی میتوان گفت که روش آموزشی مونته سوری، یک روش عملی_آموزشی می باشد که بر روی مراحل پیشرفت کودک، از خردسالی تا بزرگسالی و در کل کسب مهارتهای لازم در زندگی، تاکید زیادی دارد تا در مراحل گوناگون زندگی کودک بتواند از پس مشکلات خود برآید مهارت هایی مثل چگونگی بستن بند کفش ،پوشیدن لباس ، خوردن غذا، دستشویی رفتن بدون کمک دیگران، که این مهارت ها توانایی حسی –حرکتی ، همکاری ، قدرت عمل و در کلّ اعتماد به نفس و استقلال کودک را افزایش میدهد.
در نهایت، روش مونتهسوری یک دیدگاه جامع و عمیق به رشد کودک دارد و به جای تمرکز بر حفظیات، بر پرورش شخصیت، استقلال و تواناییهای فردی کودک تأکید میکند.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.
