باید بگیم هوش مقوله ایست انتسابی ومثل یک موهبت الهی با کودک به دنیا می آید واز طریق آموزش از روش غیرمستقیم تقویت میشود.اما استعداد مقوله ایست اکتسابی وساختنی.
درواقع شما میتوانید با شناخت پتانسیل های هوشی در کودکان آموزش ها و محیطی را برای او فراهم کنید که بتواند به صورت غیرمستقیم در مسیر استعداد قرار گیرد و فردی موفق وتوانمند شود.
در واقع قرار نیست همه ی ما انسان ها در همه ی زمینه ها به یک اندازه توانمند باشیم ،بهترین سن استعدادیابی کودکان بین سه تا شش سالگی است البته بایستی کودکان تا آن سن هیچ آموزش مستقیمی مثل موسیقی و نقاشی دریافت نکرده باشند.
در واقع هوش برتر انسان در طول زمان تغییر نمیکند پس کودکی که در سه سالگی در زمینه ای استعداد دارد در بیست سالگی هم همان استعداد را دارد. پس خوش به حال کودکی که در سه یا چهار سالگی استعدادیابی میشود و مسیر زندگی اش برایش مشخص میشود.زیرا وقتی فرزندم استعدادیابی میشود زبان من ،جسم من و حتی دارایی من هرز نمیرود و آزمون و خطای کمتری انجام می دهم.
کودکی که به دنیا می اید حداقل دارای هشت نوع هوش است که شامل:
هوش زبانی وکلامی هوش بدنی وجنبشی
هوش منطقی وریاضی هوش درون فردی
هوش بصری وفضایی هوش برون فردی
هوش موسیقی یابی هوش طبیعت گرایی
بعضی دانش آموزان در رشته ورزشی عملکرد خوبی دارند اما نقاش خوبی نیستند یا اگر دانش آموزی در نوشتن دیکته یا انشا عملکرد خوبی دارد اما ریاضیات خوبی ندارد اینها نشان دهنده ی این است که هوش برتر او در این بخش ها بهتر کار میکند اما دلیل نمیشود که نتواند نقاشی بکشد یا ریاضی حل نکند اما نسبت به کودکی هوش حرکتی آن در بخش نقاشی و ریاضی قالب است پیشرفت زیادی نمیتواند بکند.
کودکانی استعدادیابی میشوند هوش های هشت گانه ی آنها رتبه بندی میشود عمدتا ابتدا نقاط مثبت و هوش های برتر کودک در طول یک سال مشخص میشود و همینطور نقاط ضعف کودک نیز برای خانواده ها مشخص میشود که بر روی آنها نیز کارشود.
در واقع گواهینامه یک دورنمایی درباره شغل وحرفه ی کودک در آینده به ما میدهد وبهتر است وقت وسرمایه را روی رتبه های ابتدایی کودک بگذاریم اما این به آن معنا نیست که مثلا اگر موسیقیایی کودک در رتبه ششم است کودک را از موسیقی محروم کنیم.
اما متاسفانه سیستم آموزش وپرورش ما به گونه ایست که فقط بر پایه ی هوش سمعی و بصری است و فقط از پنج حواس بر روی دو حواس شنیدن و دیدن کارمیشود و فردی نمره بیشتری در ریاضی و دیکته بگیرد فرد ممتاز است.
اما باید به این نکته توجه بشه که حتی اگر هوش برتر کودک ما در مدرسه قابل پرداختن به آن نیست این کاستی را با کلاس های فوق برنامه پوشش دهیم.
پس تلاش خود را برای جهت دهی درست کودک خود انجام دهید و استعداد آنها را شکوفا کنیدالبته در برآورده کردن استعداد کودکان نباید آنها را تحت فشار قرار دهید و استرس واضطراب به آنها وارد کنید