بیرون رفتن از خانه با کودکان | گردش با کودکان |مهدکودک وپیش دبستانی دانشگاه کوچک اصفهان

حتما شما والد گرامی هم بارها شده است که با کودکتان به گردش  بروید ، و در آخر به این نتیجه رسیده باشید که رفتن به خرید با کودک بسیار کار دشوار و طاقت فرسایی است و نیز سراغ دارم مادرانی را که دارای کودکان تا زیر 7 سال هستند و کلا از خرید رفتن دست برداشته و با نا امیدی اظهار می دارند که این کار بسیار سخت است .

و البته این به نوبه ی خود در روحیه و روابط مادر و پدر نیز تاثیر منفی گذاشته و گاهی نیز منجر به بحث و ایجاد تنش در میان آنها می شود. و همچنین ایجاد حس سرخورد گی و گاهی نیز پشیمانی نیز می شود.

اما از آنجا که به قول مدیر عزیز مهد دانشگاه خانم خالقی که همیشه  متذکر می شوند که ” در هنگام بروز مشکل مسئله را پاک نکنید بلکه آن را حل کنید .”

در نتیجه بر آن شدم تا تحقیقی پیرامون این مسئله که شامل خودم هم می شود انجام بدهم و امیدوارم  مورد توجه شما والد عزیز هم قرار بگیرد.

اولین مورد که به آن رسیدم در مورد کودکان سر به هوا می باشد، کودکانی که مدام به این سو وآن سو می دوند. وقتی والد مشغول خرید یا انجام کاری است و ناگهان می بینند کودکشان در کنارشان نیست ، بسیار مضطرب می شوند و روشن است که این سربه هوایی خطرناک است و نه تنها پدر و مادر را می ترساند بلکه  وقتی کودک می فهمد گم شده است بسیار وحشت زده می شود همان که شاید بعدها منجر به اضطراب جدایی در کودک و مشکلات عدیده ی دیگر شود.

بیرون رفتن از خانه با کودکان | گردش با کودکان |مهدکودک وپیش دبستانی دانشگاه کوچک اصفهان

پس لازم است که کودک قوانین را بشناسد و بداند که باید از آنها تبعیت کند . حالا  چند قانون را طبق نظر دکتر گاربر برای شما به صورت مختصر و همراه با  نظرات و تجربیات خودم در برخورد با کودکان برای شما بیان می کنم .

  1.  به کودک بیاموزید که همیشه نزدیک شما باشد.
  2.  به کودک بیاموزید که در محدوده تعیین شده بماند.
  3.  از پی آمدها استفاده کنید ( منظور این است که اگر کودک به این موارد و آموزش ها  توجه نکرد از پی آمد منفی استفاده کنید. مثلا اگر از شما دور بشود یک امتیاز منفی و اگر نزدیک شما بماند یک امتیاز مثبت به او بدهید . و کودک با کسب 5 امتیاز مثبت می تواند به دلخواه خودش از میان چند چیز که شما روی آن نظارت داشته اید یک خرید در سبد خودش داشته باشد . سبد کوچکی که مخصوص خودش است .
  4.  به کودک قوانین ایمنی را آموزش بدهید . اینکه مثلا در هنگام حرکت مراقب چرخ های خرید . یا در خیابان حتی مراقب وسایل نقلیه و غیره باشد تا آسیبی نبیند.
  5.  با افراد نا آشنا حرف نزند یا از آنها چیزی نگیرد و یا به دنبال آنها نرود.
  6.  به کودک یاد بدهید که با وسوسه مقابله کند.برای این کار قبل از رفتن به فروشگاه در مورد اینکه  چه خریدی خواهیم داشت با کودک صحبت کنید و اجازه بدهید تا کودک هم یک خرید داشته باشد البته به عنوان پاداش رعایت قوانین. واگر شروع به بهانه خریدن چیزهای دیگری کرد با مهربانی و اقتدار دستان کودک را بگیرید و از او بخواهید تا به جای بی تابی به  صورت مستقیم به شما نگاه کند و بگویید ما راجع به خرید این مورد با هم صحبت نکرده ایم پس نمی توانیم بخریم .. مطمئن باشید که کودک به مرور زمان این قانون را یاد میگیرد کمی تمرین و حوصله می خواهد .

همیشه قبل از بیرون رفتن از منزل و یا حتی مهمانی یک سری موارد مهم را به کودک متذکر شوید و با خود نگویید من که بار قبل اینها را گفته ام . باید این قوانین را در چندین مرحله به صورت تدریجی با کودک کار کنید.از بازی گردش در خانه استفاده کنید . توجه داشته باشید که کودک زبان خودش را دارد و شما باید موقعی که می خواهید به کودک آموزش را بدهید از دنیای بزرگسالی سفری در زمان کرده و به دنیای کودکی بروید . من خاله نگار عاشق دنیای کودکان دقیقا موقع صحبت با آنها از این ترفند سفر در زمان استفاده می کنم و بسیار هم در این زمینه ارتباط با کودک موفق بوده ام .پس اول قدم این است که خود کودک باشید تا دنیای زیبای کودکانه را حس کنید و سپس قوانین را برای کودک باز گو کنید.

حالا دو نوع بازی برای اینکه محدوده را به کودک آموزش بدهید به صورتی که تا به کودک می گویید ” همین جا بمان !” متوجه صحبت شما بشود را برایتان معرفی می کنم .

1 – بازی سایه بازی :  که بسیار برای آموزش نزدیک ماندن مفید است . از کودک بخواهید که در سایه ی شما بماند. به این ترتیب گه وقتی حرکت می کنید و سایه تان نیز حرکت می کند او باید داخل سایه شما باشد و اگر بیرون از سایه شما برود بازی را می بازد.

2 – بازی دیگر به این صورت می باشد که کودک می تواند آنقدر از شما دور بشود که وقتی  تا شماره 10 را می شمارید بتواند به سمت شما برگردد.و دستش را به شما بزند. در غیر اینصورت بازی را می بازد .

امیدوارم در این فرصت اندک توانسته باشم به درستی مطلبم را خدمت شما سرور گرامی گه بر من حقیر منت گزارده و مقاله ام را مطالعه نمودید  رسانده باشم . در سایه ای ایزد منان موفق و پیروز باشید .

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.