تاثیر محیط و نظم محیط بر تمرکز کودکان | مهدکودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

بخش قابل توجه یادگیری کودکان از طریق کشف محیط اطرافشان است(تاثیر محیط).کودکان کنجکاو هستند و بیش از افراد بالغ به محیط اطراف خود توجه میکنند. پس محیط یکی از عواملی است که برای تمرکز کودکان باید روی آن دقت شود.برخی در محیط های خلوت و برخی در محیط های شلوغ تمرکز بیشتری دارند،پس باید محیط با توجه به راحتی کودکان انتخاب شود.فیلسوف ژان پیاژه بر توانایی کودک در درک جهان به طور فعال تاکید بسیار دارد و معتقد است که کودکان به طور انفعالی اطلاعات را جذب نمیکنند بلکه آنچه را در پیرامون خود میبینند، میشنوند ، احساس میکنند سپس انتخاب و تفسیر میکنند.کودکان نیازمند فضایی برای بازی و یادگیری هستند که در عین قابل کنترل بودن آنها را محدود نکند،جذاب باشد وبیشتر از وقفه ومکث دارای ماهیت حرکت باشد.کودکان بیشتر از هرچیزی به تجربه کردن علاقمند هستند . فضای آموزشی باید قادر باشد نیروهای ذهنی و احساسی کودک را تحت تاثیر قراردهد که هم آموزش ببیند و هم محیطی شاد وسرشار از انرژی برای کودک باشد. پس علاوه بر مربی ، کتاب و روش تدریس ، محیط آموزشی مناسب هم در آموزش کودکان تاثیر قابل توجهی دارد.

عوامل تاثیر گذار شامل: رنگ ، نور، صدا، تجهیزات، تمیزی و اندازه کلاس ها ،فضای سبز و محیط بازی و قابل تغییر بودن چیدمان کلاس ها همگی بر تمرکز و یادگیری کودکانمان که حساس ترین و تاثیرپذیرترین دوره زندگی خود از لحاظ شکلگیری پایه های شخصیتی و ذهنی، اجتماعی را میگذرانند اثر دارد.اگر محیط آموزشی متناسب با نیازهای روحی وجسمی کودک باشد میتواند در ایجاد انرژی و احساسات مثبت ،بهبود رفتار وخلق و خوی، افزایش کارایی، کاهش اضطراب، کاهش خواب آلودگی و فشار چشم  و افزایش تمرکز و یادگیری کودکان موثرباشد.یکی از دلایل نداشتن تمرکز کافی بین کودکان این است که ساختار ذهنی کودکان کاملا با یک فرد بزرگسال متفاوت است ، آنها کنجکاو هستند و انرژی زیادی دارند پس نظم محیط و شرایط مناسب محیط میتواند بر تمرکز کودکان نقش بسزایی داشته باشد.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.