حافظه در شکلهای مختلفی وجود دارد که دو مورد آن حافظه دیداری و شنیداری است:
- حافظه دیداری: چیزهای قابل مشاهده را به خاطر می آوریم.
- حافظه شنیداری: چیزهای قابل شنود را به خاطر می آوریم.
حافظه دیداری:
کودکان در نخستین سالهای زندگی خود غالباً موضوعات جدیدی را از طریق قرار گرفتن در معرض آنها به روشهای مختلف یاد میگیرند. برای مثال کودک سیب را ابتدا با دیدن، لمس، مزه و در ادامه با شنوایی نام آن از زبان دیگران می شناسد.
پس هر چه کودک بزرگتر شود، یادگیری همراه با قدرت شنوایی است و نقش بینایی کمرنگ و اطلاعات دیداری صرفاً برای پشتیبانی و تأیید اطلاعات شنیداری استفاده میشود.
حافظه شنیداری:
این حافظه در جذب صداها، به ویژه صداهای زبان گفتار به ما کمک میکند. ما بدون حافظه شنیداری نمیتوانیم اطلاعات را پردازش کنیم، حفظ کنیم یا به یاد بیاوریم. با این توصیف حافظه شنیداری برای زبان بسیار مهم است.
اهمیت حافظه دیداری و شنیداری:
حافظه دیداری بسیار مفید است، چرا که در پرورش مهارتهای شناختی و درک مطلب به کودکان کمک میکند. به همین ترتیب میتوانید از طریق این حافظه رنگها، شکلها، نمادها، حرفها، واژهها و جملهها را شناسایی، تولید و تجربههای دیداری جدید را به یاد بیاورید.
حافظه شنیداری نیز دقیقاً مانند بسیاری از مهارتهای دیگر به موازات رشد کودک پرورش مییابد و در توصیف زبان گفتار کمک می کند و نقش مهمی در سواد آموزی دارد.
با این حال برخی کودکان هنگام رشد حافظه شنیداری با مشکلات بیشتری روبهرو میشوند. اگر حافظه شنیداری کودک مشکل داشته باشد، انجام دادن دستورها و توجه برای کودک دشوار میشود که باید این مورد بررسی گردد.
بازی ها جهت تقویت حافظه دیداری و شنیداری در مجموعه دانشگاه کوچک:
قایم موشک:
در این بازی تصاویر جلوی کودک گذاشته، وقتی کودک تصاویر را دید درپوش ها را بر روی تصاویر قرار داده و از کودک می خواهیم بگوید در زیر هر درپوش چه تصویری وجود دارد. در بازی دیگر کارت ها برعکس و جابه جا شده و از کودک می پرسیم به عنوان مثال کارت اول چه تصویری است؟
کارت تصاویر:
کارت های تصویر را به ترتیب مقابل کودک قرار داده و کودک باید به همان ترتیب بچیند سپس یک کارت را حذف و بعد از کودک کارت حذف شده را سوال می کنیم.
جستجوی گنج:
وسایلی را در کلاس پنهان کنید و دستوراتی را برای پیدا کردن آن به کودک بدهید: “ برو بپیچ به چپ، زیر کاسه رو نگاه کن.” میتوانید بازی را با دستورات کوتاه و ساده شروع کنید و دستورات را به تدریج سختتر کنید. به این ترتیب توانایی کودک با توجه به دستورات تدریجی بیشتر میشود و موجب پیشرفت تحصیلی او خواهد شد.
لیست خرید:
کودکان عاشق بازی خرید هستند و از کودک بخواهید که اجناسی را به شما بدهد.
میتوانید بازی را با خرید دو جنس شروع کنید: “میشه بهم موز و سیب بدین؟” وقتی کودک پیشرفت کرد، لیست خرید را طولانیتر کنید: میشه بهم موز، سیب، یه قوطی کنسرو لوبیا چیتی، شکلات و نون بدین؟” به این ترتیب کودک یاد میگیرد که گوش بدهد و همانطور که اجناس را جمع میکند، دستورات را به یاد بیاورد.
زنجیره جملات:
این بازی فوقالعاده است، بازی را با چنین جملهای شروع کنید: “رفتم به باغ وحش و اونجا دیدم یه … “، سپس خود و کودک موارد مختلفی را نام ببرید. چون این بازی به تقویت حافظه شنیداری و گسترش دایره واژگان کمک میکند و بسیار مفید است.
مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.