دوران پیش دبستانی بهترین فرصت و زمان برای آموزش مفاهیم و مهارت های پایه ریاضی است زیرا نگرش کودکان نسبت به ریاضی در دوران خردسالی شکل میگیرد. مفاهیم پایه ای از جمله مفهوم دسته بندی اگر به صورت اصولی و توسط مربیان مجرب و دلسوز و علاقمند آموزش داده شوند ،گذر کودک از مرحله دبستان را آسان و مکمل می سازد .توانایی یادگیری در کودکان به ویژه در سنین پایین بسیار بالا بوده این زمان ، دقیقا زمان رشد و پرورش فکری کودک بوده که می توان با بهره گیری متدهای آموزشی مختلف استعداد کودک را شکوفا کرد .
استفاده از بسته های آموزشی، فلش کارت ها ، بازی های ساختنی و فکری موارد آموزشی هستند که به کمک والدین آمده اند .
معنای دسته بندی
یکی از مفاهیم ریاضی، مفهوم دسته بندی است .دسته بندی یعنی : قسمت های منظم ( تقسیم کردن ) یا همان گروه گروه کردن. دسته بندی اشیا فعالیت هر روزه ای است ، که کودکان به طور طبیعی آن را از همان خردسالی شروع می کنند .به عنوان مثال : وقتی کودک ، مادر یا شیشه شیر خود را می شناسد در واقع در ذهن خود نوعی دسته بندی انجام می دهد .دسته بندی یک بخش اساسی از تفکر ریاضی کودکان پیش دبستانی است .بسیاری از والدین فکر میکنند که شمارش ، اولین فعالیت ریاضی است که باید به کودکان آموزش داده شود .در حالی که اگر کودکی به کمک حافظه فقط اسم عددها را تکرار کند ممکن است، درک درستی از مفهوم عدد پیدا نکرده باشد .به طور مثال : کودک هرگز نمی تواند از میان میوه ها ، سه تا سیب به شما بدهد مگر آنکه تشخیص دهد سیب ها کدامند و آنها را از بقیه میوه ها جدا کند ، کنار هم بگذارد و در ذهن خود دسته بندی کند .
ویژگی های دسته بندی
بنابراین دسته بندی ، پایه ای برای تفکر منطقی و ریاضی است .دسته بندی شامل سه ویژگی یا رابطه می باشد :
۱) بخش شهود و اشکال هندسی
۲) مهارت های دسته بندی براساس رنگ
۳) دسته بندی بر اساس یک تا چند ویژگی
مفهوم دسته بندی از نظر روان شناختی
از نظر روان شناختی ، ساخت ادراک حسی برای حل مسئله دسته بندی کافی است .به عبارت ساده تر کودک به طور طبیعی از وقتی اشیا را می شناسد شروع به نوعی دسته بندی می کند .البته معلم می تواند دسته بندی های آگاه تری را به کودکان بیاموزد .کودکان مفهوم دسته بندی را بر اساس رنگ و اندازه و کمی بعدتر بر اساس شکل و ویژگی ها طبقه بندی می کنند .اما تا قبل از ۵ سالگی قادر نیستند طبقه بندی چند گانه داشته باشند ،یعنی بر اساس ۳ ویژگی آنها را دسته بندی می کنند .
حالا برای دسته بندی کودکان می توانید تعدادی مهره به شکل مکعب با رنگهای قرمز و آبی را در اختیار کودکان قرار دهید ، سپس ار کودکان بخواهید مکعب های قرمز را در یک جا و مکعب های غیرقرمز را در جای دیگر جمع نمایند در این جا به نظر می رسد کودک تا حدودی مفهوم دسته بندی را درک کرده است .تکرار و تمرین در این زمینه و تغییر دادن شکل مهره ها از مکعب به دایره و دیگر اشکال می تواند به کودک کمک کند تا به خوبی مهارت دسته بندی کردن را بیاموزد .
مثالی برای مفهوم دسته بندی
با استفاده از وسایل متفاوت مفهوم دسته بندی را به کودکان پیش دبستانی می توان اموزش داد . به عنوان مثال : با مهره های دومینو ،۳ دسته پنج تایی کودک باید دسته بندی کند ، دو تا دسته پنج تایی از مهره های آبی و دسته دیگر از رنگ سبز انتخاب کند و دسته بندی کند .با استفاده از بازی دومینو مفهوم دسته بندی را به کودکان پیش دبستانی آموزش می دهیم .
مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.
جمع آوری: شادی محمدنژاد