مهدکودک و پیش دبستانی اولین محیطی است که کودک بعد از محیط خانواده در آن قرار میگیرد و یادگیری این دوره اساس یادگیری دوره های بعد و سرعت بخشیدن به یادگیری دانش آموزان است. از آنجایی که این مکان شروع یادگیری کودک است پس امکانات آموزشی و استعداد یابی باید فراهم باشد وبه کودک در بازه های ۱۵_۲۰ دقیقه به آموزش مهارت ها و تمرین های لازم جهت مشارکت در کار های تیمی داده شود.
در کشور های مختلف مانند فرانسه در تمام مدت ۲۶ساعت در هفته آموزش زبان به صورت تسلط شفاهی و آشنایی با نوشتار اهمیت ویژه ای دارد یا در کره جنوبی فعالیت های هنری و تقویت آن مانند برنامه هایی اعم از موسیقی و بازیگری و مهارت های ساده و آموزش ابتدایی آنها در چهارچوب سنت و آداب رسوم آنها انجام می شود.
در مراکز کشور عزیزمان ایران نیز توجه زیادی به آموزش پایه خواندن و نوشتن و اعداد،برقراری معاشرت های اجتماعی و آموزش مسائل بهداشت فردی و اجتماعی میشود و از آنجایی که کودکان در سنین نخست روابط اجتماعی قرار دارند باید به بازی و سرگرمی های خردسالانه آنها نیز دقت شود تا مانع از سرکوب هیجانات وباعث افزایش شوق و علاقه کودک به فعالیت های بیشتر شود.
مهدکودک و پیش دبستانی بایستی مسئول ایمنی کودک در زمان مقرر شده باشد و از نزاع و خشونت کودکان با یکدیگر جلوگیری کرده و حس محبت و دوست یابی را در آنها تقویت کند. در حال حاضر به علت وجود کرونا و مسائل بهداشتی وجود محیطی سالم و تمیز برای سلامت کودک حائز اهمیت است
ارزشیابی از عملکرد کودکان در پیش دبستانی به طور همیشگی غیر رسمی بوده است و صرفا جهت تقویت احساس تخیل و خلاقیت دانش آموزان با آموزش های هنری ، بیداری حواس و رشد عاطفی کودکان، رشد ارتباطات غیر کلامی با کاردستی ها و درک هنر ،پیشگیری از افت تحصیلی در سنوات ابتدایی پایه انجام میشود. با این حال ارزیابی کودکان از طریق ابزار هایی مانند نظارت و ارتقاء فعالیت های آنها در پوشه کارشان نگه داری میشود.
پس گام اول مهد و پیش دبستانی در آموزش کودک است چرا که زمینه ساز روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی واستعداد یابی آنها در باقی مراحل زندگی آنهاست و باید در انتخاب بهترین مکان برای رشد آنها کوشا باشیم.
معیار انتخاب مجموعه دانشگاه کوچک
ما در مهدکودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک در تلاش هستیم تا هر انچه که یک کودک برای ورود به دبستان و زندگی اجتماعی و اخلاقی لازم است را ببیند. آموزش ها متناسب به سن کودکان است که قبل از ورود توسط آزمونی سنجیده میشوند و این آزمون سندی میشود برای ضعف ها و قوت های کودکان که در طول سال رفع و تقویت خواهد شد.
هدف از انتخاب مجموعه دانشگاه کوچک
آموزش ها در مهد دانشگاه کوچک با در نظر گرفتن هوش های هشتگانه به چندین روش اموزش داده میشود و در کنار اموزش های اصلی، رباتیک نقاشی و کاردستی،مونته سوری و شطرنج و مهارت زندگی ،ازمایشگاه و تئاتر به کودکان اموزش داده میشود. در واقع هدف از کار ما پرورش و آموزش کودکانی است که توانایی جسمی و گوش دادن و سخن گفتن و مشاهده کردن را به خوبی داشته باشند.