آموزش مفاهیم قبل و بعد برای کودکان پیش دبستانی - دانشگاه کوچک

آموزش مفاهیم قبل و بعد (توالی زمانی و مکانی) برای کودکان پیش‌دبستانی یکی از مهارت‌های مهم شناختی و ریاضی است که به درک بهتر توالی، زمان‌بندی و ترتیب کمک می‌کند. این کار را می‌توان با بازی‌ها و فعالیت‌های ساده و ملموس انجام داد.

اصول کلیدی در آموزش این مفاهیم

1. ملموس‌سازی: همیشه آموزش را با اشیا یا موقعیت‌های قابل لمس و دیدنی شروع کنید، نه فقط با کلمات.
2. استفاده از روال روزمره: مفاهیم قبل و بعد را در رویدادهای روزانه کودک بگنجانید.
3. تکرار و تنوع: این مفاهیم را در موقعیت‌های گوناگون تکرار کنید.

فعالیت‌های عملی برای آموزش قبل و بعد

۱. آموزش قبل و بعد با توالی مکانی (ترتیب اشیا)

قطار اسباب‌بازی:

  • چندین اسباب‌بازی یا عروسک را پشت سر هم بچینید.
  • بپرسید: «عروسک خرس قبل از ماشین کجا ایستاده؟»، «عروسک سگ بعد از توپ کدام است؟»
  • می‌توانید از کودک بخواهید خودش اسباب‌بازی‌ها را به ترتیبی که شما می‌گویید (مثلاً: اول ماشین، بعد توپ، قبل از توپ عروسک) بچیند.

صف غذا یا بازی:

  • وقتی کودکان در صف می‌ایستند، نام دو کودک را ببرید و بپرسید: «اسم دوستمان که قبل از علی ایستاده چیست؟»، «مریم بعد از چه کسی در صف قرار گرفته؟»

چیدمان رنگی:

  • از بلوک‌های رنگی استفاده کنید. بلوک‌های آبی، قرمز و زرد را بچینید.
  • بپرسید: «رنگ بلوکی که قبل از زرد است چیست؟»، «بلوکی که بعد از آبی آمده چه رنگی دارد؟»

۲. آموزش قبل و بعد با توالی زمانی (ترتیب اتفاقات)

روال روزانه (بهترین روش):

  • از رویدادهای ثابت روزمره استفاده کنید: «**قبل** از اینکه مسواک بزنیم، چه کاری انجام دادیم؟» (شام خوردیم).
  • «**بعد** از اینکه لباس بپوشیم، چه کاری انجام می‌دهیم؟» (صبحانه می‌خوریم).
  • می‌توانید از کارت‌های تصاویر (مانند تصویر خواب، مسواک، صبحانه) استفاده کنید و از کودک بخواهید آن‌ها را به ترتیب درست بچیند.

داستان‌گویی ساده:

  • یک داستان کوتاه سه بخشی بگویید (مثلاً: ۱. پرنده دانه خورد، ۲. پرواز کرد، ۳. روی درخت نشست).
  • بپرسید: «پرنده قبل از پرواز کردن چه کاری انجام داد؟»، «**بعد** از دانه خوردن چه اتفاقی افتاد؟»

کاردستی و مراحل ساخت:

  • کودک را درگیر یک فعالیت با چند مرحله ساده کنید (مثلاً ساخت یک کاردستی ساده).
  • بپرسید: «**قبل** از چسباندن چشم‌های عروسک، چه چیزی را چسباندیم؟»، «**بعد** از بریدن کاغذ، چه کاری انجام خواهیم داد؟»

 ۳. آموزش قبل و بعد در اعداد و شمارش (آمادگی ریاضی)

شمارش با انگشت یا اشیا:

  • با کودک از ۱ تا ۵ بشمارید.
  • بپرسید: «عددی که قبل از ۴ می‌آید چیست؟»، «عدد بعد از ۲ چیست؟»
  • برای ملموس‌تر شدن، ۴ عدد بلوک را جلوی کودک بگذارید و بپرسید: «اگر یکی را برداریم (قبل)، چند تا می‌ماند؟»، «اگر
  • یکی اضافه کنیم (بعد)، چند تا می‌شود؟»

فعالیت های عملی برای آموزش قبل و بعد _ دانشگاه کوچک

نکات مهم در آموزش

* ساده‌سازی زبان: به جای جملات طولانی، از جملات کوتاه و کلیدی استفاده کنید. «قبل از توپ»، «بعد از شام».
* استفاده از حرکات دست: هنگام گفتن «قبل»، با دست به سمت چپ یا پشت سر اشاره کنید و هنگام گفتن «بعد»، به سمت راست یا جلو اشاره کنید تا مفهوم بصری‌تر شود.
* مثبت باشید: اگر کودک اشتباه کرد، با مهربانی مفهوم را دوباره توضیح دهید و او را تشویق کنید. یادگیری این مفاهیم زمان‌بر است.

با تمرین مداوم و گنجاندن این سؤالات در بازی‌های روزمره، کودک به تدریج مفهوم توالی و ترتیب را به خوبی درک خواهد کرد.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین مهدکودک در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش، آموزش های بازی محور و مناسب در خدمت شما می باشد و هدف مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.