
آغاز کتابخوانی
کتابخوانی از دیدن کتاب شروع می شود:
- برای کودکان گوشه دنجی پر از کتاب آماده کنید.
- به همراه آنان به آنجا بروید و با هم درباره کتاب حرف بزنید.
- با هم کتاب بخوانید؛ مثلا بگویید ” اینجا چقدر خوبه که دستمون به همه کتابها می رسه” یا ” توی لونه کتاب خیلی به ما خوش می گذره”.
- کتابخوانی نباید با باز کردن صفحه اول و خواندن آن آغاز شود.
- همیشه اول جلد کتاب را به همراه کودکان باید نگاه کرد و اسم کتاب را برای او بگویید.
- سپس از کودک میپرسید که در مورد کتاب و تصاویر روی جلد آن چه حدسی میزنی؟
- حتی ممکن است کودک شروع به داستان سرایی کند که موجب تقویت ادراک بینایی، مهارتهای کلامی و خلاقیت کودک شود.
- در این حالت کودک در ذهن خود داستانی را می پروراند و بی تاب و کنجکاو است که داستان کتاب را بشنود.
- دقت کند به چه میزان داستان تخیلی او با داستان نوشته همسان است.
- اگر همسان نبود از اینکه خودش یک نویسنده کوچک می تواند باشد لذت میبرد.
- در این روش کودک متوجه می شود افراد می توانند به یک موضوع به گونههای مختلف نگاه کنند.
- راه حلهای مختلف را از خود بروز دهند.
- اگر با موردی برخورد کرد که اطرافیان خلاف نظرش را داشتند کنار آمده و نظر دیگران را نیز میشنود و حتی ممکن است بپذیرد.
- در آخر اسم نویسنده و یا مترجم برای کودک بخوانید مثلا ” این خانوم این کتاب را نوشته” یا ” این آقا کتاب را به زبان ما ترجمه کرده است”
نکات مهم در آغاز کتابخوانی
وقتی کتابخوانی را شروع می کنیم باید:
- کودک را درگیر یک بازی کرد.
مثلا بخشی از داستان را که یکی از شخصیت ها تکرار می کند، با صدای کودک اجرا شود که با این کار لذت کودک چند برابر و خود را درگیر داستان کرده و از آن لذت بیشتری خواهد برد.
- در زمان کتاب خوانی باید سعی کرد انگشتانمان را زیر کلمات حرکت دهیم.
کودک این نشانه های بامزه و به ظاهر بی معنا را با گوش خود میشنود و این گونه ولع او برای کتابخوانی افزایش میباید.
- در این زمان قرار نیست کودک سکوت کند و ما فقط برای او بخوانیم بلکه باید کودک را به فعالیت وادار کرد.
مثلا قبل از اینکه صفحه ای را بخوانیم عکسهایش را به او نشان دهیم و از او سوالاتی بپرسیم” به نظرت زنبور کوچولو مشکلش را به چه شکل حل میکند؟”
اینگونه کودک خود را درگیر داستان کرده، خلاقیت او بیشتر شده و اگر نظرش اختلاف زیادی با آنچه در کتاب نوشته شده داشته باشد ذهنش آمادگی بیشتری برای به خاطر سپردن آن پیدا میکند.
راه های دیگر کتاب و کتاب خوانی
دیگر راهها را در اینجا به اجمال بیان میکنم:
- از داستانهای خود کودک کتاب بسازید و از او بخواهید نسبت به داستانش تصاویر کتاب را نقاشی کند.
- به کودک در انتخاب کتاب حق انتخاب دهید.
کتابهای مناسب را از قبل انتخاب کرده و از مابین آنها از او بخواهید یکی را انتخاب کند.
- کلمه یابی کنید.
کودکان برخی از آوای حروف را در پیش دبستانی خواهند شناخت که در طول کتابخوانی میتوان با کودک بازی کرد.
به طور مثال کلماتی که حرف “ر” دارند را تکرار و مورد تشویق قرار گیرد.
- کتاب جوک
- حرف قلنبه سلنبه ” عدم ساده سازی واژههای درون داستان”
در پایان میتوان به این نکته اشاره کرد که کودک را نباید به کتاب خواندن وادار کرد اما میتوان او را عاشق کتابخوانی کرد؛ میتوان لذت خوش بودن با کتاب را به او چشاند و او را با روش درست و علمی همراه با نشاط آشنا کرد.
در این راستا مهد کودک دانشگاه کوچک با فراهم کردن امکانات لازم و تهیه کتابهای مناسب سعی در انجام این امر مهم داشته است و به امید روزی که تمام فرزندان ما یکی از بهترین دوستانشان را کتاب معرفی کنند.
مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین مهدکودک در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.