
روش تدریس و یادگیری در دوره پیشدبستانی کاملاً مطابق بر بازی و فعالیتهای عملی است. این دوره به صورت آموزش مستقیم و رسمی نیست، بلکه بر رشد همه جانبه کودک مانند بعد شناختی، اجتماعی، عاطفی و … نظارت دارد.
اصولی در مورد روش تدریس در پیشدبستانی
۱. یادگیری بر اساس بازی
بازی به غیر از تفریح، یک ابزار مهم یادگیری است. مربیان مفاهیم درسی را در قالب بازیهای:
- آزادانه که برای برای تقویت خلاقیت و مهارتهای اجتماعی کودک مفید است و انتخاب آن توسط کودک به صورت آزاد می باشد.
- آموزش بازی هایی که برای برای هدفی مشخص تعیین می شود.
۲. یادگیری فعال و اکتشافی
کودکان باید از طریق حواس خود و دستورزی بیاموزند و بتواند محیط اطراف خود را لمس و تجربه کند. مانند خمیربازی، شن، آب بازی.
۳. تأکید بر رشد اجتماعی و عاطفی
اولویت پیشدبستانی، آموزش نحوه تعامل، همدلی و مدیریت احساسات است مانند آموزش مهارتهای کلامی، یادگیری نوبت و تقویت شنوایی.
۴. یادگیری فردی
هر کودک مراحل رشد متفاوت و علایق مختلفی دارد پس روش تدریس باید انعطافپذیر باشد اعم از فعالیت های متناسب با علاقه کودک و نسبت چیدمان فضاها با فعالیت های مختلف.
ویژگی اسباب بازیها برای یادگیری بیشتر
- تناسب با سن، علاقه، تمایلات و توانایهای ذهنی و رشدی کودک
- وسیله ای برای رشد کودک
- موجب حرکت، تفکر و تلاش کودک شود.
- کمک به هماهنگی بین حرکات چشم و دست
- .ایجاد فرصت مناسب برای کودکان تا با تلاش ذهنی و چالش و درگیری ها به پاسخ و جواب مساله یا پرسش دست یابند.
در نهایت، موفقیت روش تدریس در پیشدبستانی با این سنجیده میشود که کودک چقدر مشتاق و با اعتماد به نفس به کشف محیط اطراف و یادگیری ادامه میدهد.
مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.