روش آموزشی مونته سوری در مهد کودک | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

تقریبا بیش از یک قرن است که روش آموزشی “مونته سوری” در گروه سنّی پبش دبستانی و مهد کودک تدریس میشود .

ماریا مونته سوری ، اولین زنی بود که این روش را ابداع کرد و الگوی جدیدی برای آموزش بچّه ها ارائه نمود و همین امر باعث شهرت جهانی او، در نظام تعلیم و تربیت شد.( آموزش مونته سوری)

اصول روش آموزش مونته سوری

روش آموزشی مونته سوری که ابتدا برای آموزش کودکان استثتنایی ، و بعدها با هدف آموزش زود هنگام خردسالان ۵-۲ تا ۶ ساله اختراع شد، بر چند اصل موکد است :

1– احترام به کودک به عنوان یک فرد

2 آگاهی از روند رشد کودک و مشاهده شدن بسیار دقیق و حسّاس کودک

3-توجّه به اینکه ، بازی کودک در حقیقت کار کودک است، می باشد .

مزیّت های روش آموزشی مونته سوری

۲۰۲۰۰۵۰۴_۱۴۵۸۲۲.jpg

۱. راهنمای زندگی عملی و همچنین کسب مهارت های لازم در زندگی

۲. یاد گیری آگاهانه به کمک حسّ ها

۳. هنر تکلّم و سخن گفتن

۴. ریاضیّات و شناخت محیط اطراف

۵. رشد اجتماعی و گروهی کودک

۶. قرار گرفتن کودک در مرکز فعالیّت و راهنما بودن معلم

۷. ارزیابی شخصی کودک و آگاهی به نقاط ضعف او

به طور کلّی میتوان گفت که روش آموزشی “مونته سوری”، یک روش عملی_آموزشی می باشد که بر روی مراحل پیشرفت کودک، از خردسالی تا بزرگسالی و در کل کسب مهارتهای لازم در زندگی، تاکید زیادی دارد تا در مراحل گوناگون زندگی کودک بتواند از پس مشکلات خود برآید مهارت هایی مثل چگونگی بستن بند کفش ،پوشیدن لباس ، خوردن غذا، دستشویی رفتن بدون کمک دیگران، که این مهارت ها توانایی حسّی –حرکتی ، همکاری ، قدرت عمل و در کلّ اعتماد به نفس و استقلال کودک را افزایش میدهد.

در این روش ، وسایل کمک آموزشی به گونه ای طراحی میشوند که کودک به وسیله ی آن ها از حواسّ خود، مثل دیدن، لمس کردن، حسّ کردن، شنیدن و حرکت کردن کمک می گیرد و افکارش را به صورت شفاهی، بیان می کندو به این صورت در خواندن،  هجا کردن قواعد و مهارت خوشنویسی پیشرفت میکند و مهارت نوشتن را در سنّ پیش دبستانی می آموزد، همچنین کودک در مقطع مهد کودک و پیش دبستانی، می تواند چیزهایی را که میبیند، بشمارد تا بعد هم بتواند اشیاء سخت و جامد، مثل مهره های رنگی را شمارش کند .

از طرفی نیز ، چون کودکان در گروه های سنّی مختلف با هم حضور دارند، آداب اجتماعی و کمک به همدیگر را یاد می گیرند و به این صورت روابط اجتماعی شان نیز پیشرفت می کند ودر مورد حیوانات و روش زندگی آنها ، زبان دوّم ، تاریخ ، موسیقی و بقیّه علوم نیز آموزش می بینند.

در روش آموزش مونته سوری کودکان به طور فعّال ، در فرآیند آموزش ، شریکند و معلِّم نقش راهنما را دارد و انتخاب کاربه وسیله ی خود کودک و با توجّه به توانایی های اوصورت می گیرد.

۲۰۲۰۰۵۰۴_۱۴۴۶۳۵.jpg

حتّی او می تواند در اطراف حرکت کند و در کار گروهی نظر خود را بگوید و در انضباط و اداره کردن کلاس همکاری نماید و به این صورت کار گروهی ، منضبط بودن ، آزاد منشی و حلِّ اختلافات شخصی را فرا می گیرد.

ارزیابی شخصی و آگاهی به نقاط ضعف از طرف خود کودک، از جمله اصول اساسی روش مونته سوری میباشد که در این صورت کودک توانایی تجزیه و تحلیل اشتباهاتش را فرا میگیرد  چون او آزادانه سوال می پرسد ، جستجو میکند و ارتباط برقرار می نماید .

ودر آخر می توان گفت ، کودکانی که در مهد کودک و پیش دبستانی با این روش آشنا می شوند و آن را تجربه می کنند ، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به بقیّه ی همسالان خود دارند ودر آینده نیز، آگاهانه و با علاقه ی بیشتر به تحصیل می پردازند. مسئله ای مهمّ که در دوران بزرگسالی این گونه کودکان و زندگی شخصی، شغلی و تحصیلی ، اثرات مثبتش را نشان خواهد داد.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

مولّف : فرشته اسماعیلی