آموزش الفبا در پیش دبستانی برای کودکان | روش آموزش الفبا برای کودکان | دانشگاه کوچک

آموزش الفبا در پیش دبستانی یکی از آموزش هایی است که به کودکان دوره پیش دبستانی ،مخصوصا کودکان پیش دو یعنی شش ساله داده میشود. یکی از بهترین روش های یادگیری حروف این است که حروف همراه با سرگرمی و بازی با کودکان انجام گیرد تا کودکان را از درس خواندن و یادگیری الفبا ، حروف و صداها خسته نکند.

دوره پیش دبستانی یکی از مهم ترین دوره های زندگی کودکان میباشد. در دوره ی پیش دبستانی ، آموزش های مختلفی به کودکان داده میشود که یکی از آنها الفبا در پیش دبستانی است.

در واقع کودکان در سنین مشخصی برای یادگیری الفبا و کسب آمادگی لازم برای ورود به دبستان به پیش دبستانی میروند.روش های مختلفی در آموزش الفبا به کودکان وجود دارد که متناسب به نظر و علم معلم به کودکان اموزش داده میشود.

در دوره یپیش دبستانی کودکان تنها با صداها  و آواهای کلمات آشنا میشوند. در واقع مربی پیش دبستانی با بیان داستان های مختلف و خواندن اشعار متفاوت صدای آواها را به کودکان آموزش میدهد و بعد از کودکان میخواهد مثال هایی در آن رابطه بزنند.

هم آغاز و هم پایان

در مرحله بعد که کودکان متوجه اصوات شدند به سراغ هم آغازها  و هم پایان ها میرویم. با بیان داستانی به کودکان آنها را متوجه هم پایان و هم آغاز میکنیم. مثلا داستان لاک پشت و خرگوش که مثال خرگوش تیزپا را برای هم آغاز میزنیم که همیشه سریع می آید و اولین صدایی است که از دهان خارج میشود و مثال لاک پشت که همیشه اخر میرسد را نیز برای هم پایان و صدایی که اخر میشنویم میزنیم که ان به عنوان هم پایان محسوب میشود.

پس از بیان چند کلمه و زدن مثال های مختلف از کودکان می خواهیم مثلا کلماتی که هم آغاز”آ” دارند را بیان کنند ، بعد از بیان هم آغاز به سراغ هم پایان ها میرویم و از کودکان میخواهیم کلماتی را بیان کنند که هم پایان آن حرف را داشته باشند و همینطور کودکان مثال هایی در مورد هم آغاز ها و هم پایان ها بزنند و بعد از اینکه کودکان متوجه شدند میتوانیم سوالات متفاوت تری از آنها بپرسیم.

مثلا کدامیک از کلماتی که بیان میکنم، هم آغازها و هم پایان های مشابهی دارند؟ و یا هم آغاز کلمه (بار) را حذف کن و به جای آن حرف “د” بگذار.

و سوالاتی در این موارد که باعث تثبیت بیشتر آواها و آموزش الفبا برای کودکان میشود. اما نکته ای که در اوا آموزی در پیش دبستانی باید به آن توجه کرد این است که کودکان نباید شکل حروف را بنویسند بلکه فقط در مرحله اول باید هم آغاز و هم پایان کلمات را بشناسند و در مرحله بعد شکل حرف را بشناسند.

مهارت نوشتن الفبا

اما کودکان در پیش دبستانی در بحث لوحه نویسی باید بسیار تقویت شوند. باید یاد بگیرند مداد را درست در دست بگیرند و زاویه دفتر و دست درست باشد. یعنی دست را کج بر روی دفتر نگذارند. لوحه هایی که نوشته میشود باید به دور از لرزش  باشد در واقع لوحه نویسی به کودکان در بحث نوشتن راحت تر لغات در کلاس اول کمک میکند و بسیار حائز اهمیت است.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.