کلاژ یعنی چسباندن تکه های مختلف پارچه –کاغذ-چرم-چوب و …..برای خلق یک تصویر است. کلاژ یک هنر خلاقانه برای کودک است هر کودک با چسباندن بریدهای مختلف از مواد مختلف تلاش می کند در هنر نقاشی خود یک حس خاص و خلاقانه ایجاد کند. در راقع هنر کلاژ زمینه ی ارتباط ذهن با مواد مختلف به همراه نقاشی برای کودکان است. هنر کلاژ برای کودکان یعنی مهارت های ذهنی –حرکتی و خلاقیت .

سه هدف آموزش کلاژ به کودکان:

1) شیوه های اجرا کلاس هنر برای کودکان

2) توجه به خلاقیت و پرورش ذهن خلاق کودک

3)بالا بردن مهارت های فردی و اجتماعی کودکان

کلاژ در دنیای کودکان یکی از مهمترین تکنیکهای شاخته شده است .

تکنیک های کلاژ برای آموزش به کودکان:

1) کلاژ پارچه:

کودک نقاشی خود را روی پارچه به صورت تکه تکه می کشد و بعد می برد و در آخر می چسباند هرچقدر تنوع پارچه ها بیشتر باشد نقاشی زیباتر خواهد بود کودک می تواند از نقش و نگار پارچه ها در کلاژ به خوبی استفاده کند مثلا یک پارچه چهار خانه می تواند برای دیوار خانه استفاده شود.

2) کلاژ اشیای متفرقه و دور ریختنی:

در این کلاژ دیگر کودک نقاشی نمی کشد بلکه کودک تجسم می کند و تجسم خود را در قالب چسباندن اشیای اضافی و دور ریختنی درست می کند. درست کردن این کلاژ باعث تقویت قدرت تجسم در کودک می شود مثلا دکمه را برای چشم و یا قاشق را برای دست استفاده می کند .

3) کلاژ با بوته ها و شاخ و برگها مختلف:

کودک مقداری شاخ و برگ را جمع میکند و آن را روی مقوا می چسباند و تصویری با آن شاخ و برگها می سازد.

4) کلاژ با کاغذ رنگی:

کودک با بریدن وچسباندن کاغذهای رنگی تصور خودش را به یک تصویر به نمایش در می آورد .انجام دادن این کلاژ به سادگی باعث می شود که در کودک ذهنیت نقاشی تغییر کند یعنی کودک فکر می کند نقاشی ای که روی مقوا با وسایل نقاشی مداد رنگی یا ماژیک تصویری بکشد با انجام دادن کلاژ ذهنیت و چهار چوب ذهنی و هنری کودک تغییر می کند .

فواید ساخت کلاژ:

1)بالا بردن مهارت فیزیکی کودک با کلاژ مثل بریدن – قیچی کردن –چسباندن

2)جنبه خلاقیت کودک بسیار قوی ی شود

3)توانایی کنترل عضلات را افزایش می دهد

4) بین حواس پنج گانه هماهنگی ایجاد میکند

در کلاژ کودک تلاش میکند یک نوع پیوند بین فرمها و اشکال به وجود بیاورد که نتیجه آن خلق یک تصویر است در واقع کلاژتنوع در وسایل که قابل جا بجایی است را برای کودک مهم جلوه می دهد .کلاژ ذهن کودک را بیشتر درگیر می کند و نتیجه آن مستقیما به پرورش ذهن و خلاقیت است .

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

جمع آوری :شادی محمدنژاد