آموزش علوم و تاثیر آن بر خلاقیت کودک | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

به طور کلی میتوان گفت خلاقیت میتواند در همه ی فعالیت های انسان اتفاق بیفتد که شرط آن ابتکار ، ریسک کردن ، تفکر و نو آوری می باشد و از آن جایی که ۸۰ درصد شخصیت کودک در ۶ سال زندگی آغازین او شکل میگیرد ، اهمیت آموزش در پیش دبستانی به وضوح آشکار میگردد . نظام آموزش ، به ویژه آموزش پیش از دبستان در پروراندن نیروی انسانی خلاقّ ، جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که کودکانی که دوره ی مهد را تجربه نموده اند، در کلاس اول سریعتر از بقیه ی هم سالان خود در دروسشان پیشرفت داشته اند.

مفاهیم علوم را میتوان در سالهای اولیه و دوران ابتدایی به کودکان آموزش بدهیم .مطالب علمی و موضوعات علوم را باید به روشی بازسازی کنیم که کودکان بتوانند آن را به صورتی ساده فرا بگیرند. در این مورد گنجاندن علوم در برنامه ی درسی آنها ضروری به نظر میرسد .در این میان بهترین روش کمک بچه ها برای آنکه جهان اطراف خود را بهتر بشناسند، این است که موادّی را در اختیارشان بگذاریم تا با تجربه کردن و استدلال در مورد آن اطلاعاتی را کشف نماید.در حقیقت یک آموزش خوب علوم برای هر کودک ضروری میباشد ، زیرا علوم در همه جا وجود دارد و حتی بخشی از زندگی روزمره ی ما محسوب میشود .علوم به کودک کمک میکند که چگونه یاد بگیرد ؟ مشاهده کند، اطلاعات را جمع آوری کند، نتایجش را تفسیر نماید و در آخرنظر خود را در مورد ایده ها و اتفاقاتی که در زندگی پیش میاید ، بازگو کند. در این میان میتوان گفت والدین عنصراصلی آموزش دادن به کودک میباشند ، بنابراین آنها باید از نظر اطلاعات به روز باشند ، زیرا موثرترین شکل آموزش علوم به کودکان میتواند منجربه نتایج مطلوب و قابل توجّهی برای جامعه گردد. علوم به درک بهتر و بیشتر کودک ، کمک مینماید و همچنین قدرت مشاهده و حلّ مسائله را در او افزایش میدهد.

آموزش علوم و تاثیر آن بر خلاقیت کودک | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

علوم قدرت تفکرانتقادی را در کودک بالا میبرد .کودک با سوال پرسیدن در مورد اشیا ، مانند یک دانشمند کوچک می ماند که میتواند مهارتهای مستقلی را به دست آورد و در نتیجه تصمیمات آگاهانه و درستی را اخذ نماید که مجموع این فعالیت ها برای موفق شدن او در مدرسه و محیط کار ضروری می باشد.

آشپزخانه، حیاط و همه جای خانه میتواند‌آزمایشگاه خوبی برای کودکان به حساب آید .کودک با کشف کردن میتواند سرگرم شود و از آن درسهای بزرگی بگیرد.برای انجام فعالیتهای علوم دو مورد را باید در نظر بگیرید : آموزش و ایمنی .

در کنار سرگرم کننده و جالب بودن آزمایشات ، باید آنها براساس استانداردهای آموزشی قوی و همچنین متناسب با سنّ کودک طراحی گردند .همچنین باید دارای اهداف ‌واضح و روشن برای کودک باشد. از طرفی نیز این نکته را نباید فراموش کنید که حتی برخی از فعالیتهای ساده نیز ممکن است خطرآفرین و مضّر باشند. برای اینکه تعیین کنید کودک چه مفاهیمی را باید یاد بگیرد ، به علایق علمی کودک و آنچه که هر روز میبیند و انجام میدهد نیز توجّه نمایید‌.

آموزش علوم در پیش دبستان به سه قسمت تقسیم میشود :

۱-علوم زیستی :که به مطالعه در مورد موجودات زنده ، مثل گیاهان و جانوران میپردازد.

۲-دانش فیزیک :که در مورد خواص فیزیکی موادّ و اشیا است ، مثل وزن ، شکل ، اندازه ، رنگ و …

۳-زمین و محیط زیست : که درباره ی طبیعت و محیط های طبیعی( مثل دریاچه، جنگل ، رودخانه و…)که کودک به طور مستقیم تجربه می کند.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

گردآوری : فرشته اسماعیلی