آموزش دومینو و انواع آن | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

دومینو قطعات مستطیلی شکلی است که به صورت چوبی یا پلاستیکی وجود دارد و معمولا قطعات دومینو به صورت زنجیر وار طبق الگوی خاصی پشت سرهم چیده میشود که در صورت برخورد یک دومینو به دومینوی دیگر کل سازه دچار ریزش میشود. در تعریف دیگر دومینو چیدن مهره های مستطیل شکل بصورت زنجیره وار می باشد که با ضربه زدن به اولین مهره، ریزش بسیار سریع، منظم و پی در پی برای باقی مهره هایی که به دنبال آن چیده شدند اتفاق خواهد افتاد. این مهره ها میتواند بصورت رنگی و یا شکلی باشد.دومینوهای رنگی را می توان بصورت های مختلف و در انوع طرح های مختلف و در انواع طرح های قطاری و برجی کنار هم قرار دارند بدین صورت که فاصله ی هر مهره با مهره ی بعدی باید نصف طول یک مهره باشد. اگر فاصله ها زیاد یا کم باشد با اختلال در ریزش مواجه خواهیم شد.

دومینو،کلاس دومینو،کلاسهای تابستانه

با تمرینات مداوم در طول زمان قطعا با افزایش صبر و تحمل و پذیرش شکست بصورت مکرر و در نهایت تلاش مجدد و همچنین افزایش تمرکز روبروخواهیم شد. رده بندی سنی خاصی برای این بازی نمیتوان در نظر گرفت همچنین محدود به قشر خاصی نیز نخواهد بود بگونه ای که حتی کودکان پیش فعال را نیز میتوان به مرور به این بازی علاقه مند کرد و در راستای بهره وری هوشی به افزایش تمرکز ایشان کمک کرد. مکانی که برای این بازی میتوان در نظر گرفت سطوح صاف همانند زمین سرامیک شده و یا میز وسیع با ارتفاع کم میباشد، بصورت کلی این سطوح باید عاری از کوچکترین برجستگی باشد.

انواع دومینو :

دومینوی نقطه ای: در دومینوی نقطه ای هر دومینو مستطیلی است که با خطی از وسط به دو نیمه تقسیم شده است و در هر قسمت عدد صفر تا شش را نشان میدهد. اما نحوه بازی به این صورت است که به صورت گروهی دو تا هشت نفره میتوان بازی کرد و دومینوها به تعداد مساوی بین افراد تقسیم میشود و یک دومینو هم وسط گذاشته میشود که هر نفر باید دومینوی شبیه دومینوای که وسط است را بگذارد (به گونه ای که تعداد نقطه های دو دومبنو که کنار هم هستند یکی باشد)و اگر ان شخص دومینو مورد نظر را نداشت نفر بعدی به جای او میگذارد و در آخر کسی که دومینوهایش تملم شده باشد برنده بازی است.

دومینوی شکلی: شبیه نقطه ای است با این تفاوت که به جای نقطا شکل حیوان اشیا یا گیاهان و… کشیده شده و کودک باید شکلی که در دومینوی کناری هست را بگذارد.

دومینوی قطاری یا نواری: چیدمان قطاری یا نواری در بعد طولی انجام می گیرد که بصورت خط صاف، منحنی، دایره ای و…. خواهد بود به طوری که باید روی یک مکان مسطح و عاری از برجستگی ابتدا با ماژیک یا گچ خطی صاف کشیده و کودک دومینوها را در لبه خارجی یا داخلی خط بگذارد و فاصله هر دومینو با هم باید به اندازه ی نصف دومینو باشد . در مراحل بعدی این خط را منحنی کنید و در نهایت دایره ای، هنگامی که نوآموزتان به چیدمان های ذکر شده مسلط شد می تواند هر گونه چیدمان نواری ترکیبی را انجام دهد. چیدمان فضایی یا برجی، در این چیدمان دومینوها همانند ساختمان یا برج روی یکدیگر سوار خواهد شد.

فواید دومینو:

1.بالا بردن ضریب هوشی و افزایش توانایی تمرکز

2.افزایش خلاقیت کودکان

3.افزایش صبر و تحمل شکست و تلاش مجدد.

4.بالا بردن توانایی فعالیت گروهی

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

گرداورنده: نزیهه برقیکار