آموزش مقادیر کمتر و بیشتر برای کودکان | مفاهیم کمتر و بیشتر - دانشگاه کوچک

برای آموزش مقادیر کمتر و بیشتر به کودکان، می‌توانیم از روش‌های ساده و جذابی استفاده کنیم تا هم سرگرم‌کننده باشد و هم به خوبی یاد گیرند.

پس برای آموزش این مفهوم ابتدا بهتر است از آموزش یک مفهوم شروع کنیم تا به مقادیر بالاتر و مقایسه آن ها نیز برسیم.

۱. استفاده از اشیاء واقعی

این روش ملموس‌ترین راه برای شروع است.

  • جمع کردن اشیاء: چند اسباب‌بازی یا میوه را روی زمین قرار دهید.

مثلاً ۳ تا سیب و ۵ تا پرتقال

از بچه بپرس: «کدوم بیشتره؟» و «کدوم کمتره؟» سپس با شمردن اشیاء، بهش نشون بده که تعدادشون فرق می‌کند.

  • بازی با خوراکی‌ها: مثلاً چند کشمش توی دو تا ظرف قرار دهید.

داخل یکی کم و داخل دیگری زیاد.

از بچه بپرس: «دوست داری کدوم رو بخوری؟» احتمالاً اون ظرفی که بیشتره رو انتخاب می‌کنه پس اینجوری مفهوم بیشتر رو بهتر می‌فهمد.

۲. نقاشی و رنگ‌آمیزی

این روش برای یادگیری دیداری خیلی خوب است.

  • کشیدن دایره:

دو تا جعبه روی یک کاغذ کشیده که توی یکی چند تا دایره کوچک بکش و داخل دیگری تعداد دایره بیشتر در ادامه ازش بخواه دایره‌های جعبه‌ای که بیشتر هست را رنگ کند.

  • استفاده از برچسب:

دو تا کاغذ به کودک دهید. ار کودک بخواهید روی یکی از کاغذها کم برچسب بچسبونه و روی کاغذ دیگه بیشتر باشد.

۳. بازی‌های تعاملی و داستان‌گویی

داستان‌ها و بازی‌ها همیشه جذاب هستند.

  • داستان حیوانات:

داستانی تعریف کنید که مثلاً یه میمون کمتر موز دارد و میمون دیگه بیشتر حال از کودک بپرسید کدوم میمون خوشحال‌تر است و چرا؟

  • بازی «آشپز کوچولو»:

از کودک بخواهید مثلاً کمتر نمک و بیشتر فلفل توی غذای عروسکش بریزد و با این کار، مفهوم را در یک موقعیت عملی یاد می‌گیرد.

نکات مهم:

  1. صبر و تکرار: این مفاهیم را باید بارها و بارها با روش‌های مختلف تکرار تا کاملاً برای کودک حل شود.
  2. استفاده از کلمات ساده: همیشه از کلمات «کمتر» و «بیشتر» به صورت واضح استفاده کنید.
  3. تغییر اشیاء: هر بار از اشیاء و موقعیت‌های جدید استفاده کنید تا برای کودک خسته‌کننده نباشد.

مثال هایی برای مقادیر کمتر و بیشتر در کلاس

برای شروع آموزش ابتدا از تعداد دخترها و پسرهای موجود در کلاس شروع کنیم بدین صورت که دخترها را شمرده سپس پسرها را هم میشماریم قطعا یک گروه تعداد کمتری هستند سپس تعدادی لیوان و چنگال می‌آوریم، دقت کنید که تعداد چنگال‌ها از لیوان‌ها کمتر باشد.

در این هنگام لیوان‌ها را رو به روی کودک میچینیم و از او میخواهیم که چنگال‌ها را داخل لیوان‌ها بگذارد، وقتی که کودک ببیند چنگال‌ها تمام شده و دیگر چنگالی باقی نمانده تا در لیوان‌های خالی بگذارد؛ به او میفهمانیم که تعداد چنگال‌ها از تعداد لیوان‌ها کمتر و یا تعداد لیوان ها از چنگال ها بیشتر است.

حتی می توان با اشیای مختلف تکرار کنید (مانند مدادرنگی، خوراکی ها) تا کودکان به طور کامل متوجه مفهوم شوند.

سپس برای تثبیت مفهوم کمتر و بیشتر می توانند از حل کتاب یا کاربرگ استفاده کنند.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.