مفهوم کوتاه و بلند و آموزش آن به کودکان | روش آموزش کوتاه و بلند _ دانشگاه کوچک

قبل از اینکه از کودکان خود انتظار داشته باشید که از یک کلمه کوتاه و بلند استفاده کنند، روی درک آن کار کنید به طوری که کودکان بتوانند مفهوم کلمه کوتاه و بلند (مفهوم کوتاه و بلند) را درک کنند.

راه های درک مفاهیم کوتاه و بلند:

1. بهتر است اول مفهوم کوتاه و بلند را به طور عینی به کودک یاد داد به گونه ای که ابتدا مفهوم این دو مورد را از لحاظ اندازه و ابعاد برای کودکان روشن کرد سپس کودک را جلوی خود در وضعیت ایستاده قرار دهید و بگویید می‌خواهیم از طریق مشاهده بدانیم قد چه کسی بلند است، سپس از بچه‌های داخل کلاس سوال کنیم که قد من بلند است یا دوست شما؟ بعد از خود کودک سوال کنیم و به او بگوییم من کوتاهم یاشما کوتاهی؟ در ادامه بچه‌ها میتوانند قد خودشون را با دوستشان مقایسه کنند که کدام یک کوتاه است کدام بلند.

 2. سپس به سراغ اندازه گیری وسایل میرویم می‌توان از مدادهای با دو اندازه‌ی مختلف در جلوی کودکان قرار داد و بصورت بازی و مسابقه از کودکان بخواهیم با شمارش مربی از یک تا سه مداد کوتاه را بردارد و بالای سر نگهدارد هرکودک که زودتر انجام دهد برنده است. برای این بازی میتوان از اشیا با اندازه‌های متفاوت استفاده کرد و مفهوم کوتاهی و بلندی را مثل بالا به کودک یاد داد.

3. زمانی که کودک مفهوم کوتاه و بلند را یاد گرفت، به او تصاویری را نشان دهید و از او بخواهید که کوتاه‌ و بلند را تشخیص داده و پیدا کند.

بعد از این آموزش کوتاه و بلند تثبیت شد وقت آن است که کودک کوتاهترین و بلندترین را متوجه شود.

آموزش کوتاه ترین و بلندترین:

در ابتدا از دو کودک و خود مربی استفاده میشود به این صورت که بصورت قطاری پشت سرهم می‌ایستیم از کودکان دیگه سوال میکنیم که بنظرشما از بین ما سه نفر کدام یک از همه کوتاهتر است؟کدام یک بلندتراست؟

 از طریق بازی:

بعد از انجام پرسش و پاسخ حالا بصورت بازی کوتاهترین و بلندترین را تمرین میکنیم.

برای این آموزش یک بازی در نظر گرفته که از لگو یا چینه استفاده می کنیم، ۳رنگ انتخاب می کنیم به کودکان می گوییم بصورت جداگانه با هررنگ برج بسازند (لگوها یا چینه‌هایی که میدهیم به کودکان مثلا اگر قرمز۴عدد است سبز۳عدد باشد و همین طور رنگ آبی 2 عدد) وقتی برج‌ها ساخته شد از بچه‌ها میخواهیم که بگویند کدام برج بلندترین است و کدام برج کوتاهترین.

در روش مونته سوری و استفاده از ابزارهای مونته سوری میتوان از استوانه‌ها استفاده کرد بدین صورت که استوانه‌هارا از صفحه‌ی خود جدا کرده بصورت نامنظم در اختیار کودک قرارمیدهیم سپس میخواهیم به ترتیب از کوتاه‌ترین به بلندترین بچیند پس از اتمام باز از صفحه جدا کرده این بار از کودک میخواهیم از بلندترین به کوتاهترین چیدمان کند‌.

میتوان از کودکان خواست در راه برگشت از مهدکودک به محیط اطراف خودشون با دقت نگاه کنند و ببینند چه چیزهایی خیلی بلند هستند و چه چیزهایی خیلی کوتاه و روز بعد در کلاس برای دوستان خودشان بازگو کنند.

بعد از اینکه کودک ازطریق بازی و بصورت عملی مفهوم کوتاه و بلند و کوتاهترین و بلندترین را متوجه شد میتواند به سادگی کاربرگ یا کتاب خود را حل کند به طوری که درون کاربرگ، تصاویری در اندازه های مختلف باشد و از کودک بخواهیم هر شکل را یا رنگی متفاوت رنگ آمیزی کند.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.