اهمیت زبان آموزی در پیش دبستانی | روش زبان آموزی برای کودکان _ دانشگاه کوچک

هدف اساسی از زبانی آموزی آن است که فراگیران بتوانند در گفت و شنودها شرکت کنند و با هم ارتباط برقرار نمایند. احساسات و نظرات خود را بیان کنند. از  کلام موزون و آهنگین لذت ببرند.زبان تنها شرط و تنها عامل مؤثر در فعالیتهای عالی ذهن چون تفکر نیست ولی شاید مهمترین عامل است که زبان توانایی در تفکر و دیگر فعالیتهای ذهن را به میزان معجزه آسایی بالا می برد . تا جایی که می توان گفت تفکر و استدلال در مراحل بسیار مجرد از زبان غیر قابل تجزیه است . در این مراحل تفکر یعنی زبان و زبان یعنی تفکر. بدون زبان می توان تصور کرد که تفکر و دیگر فعالیتهای عالی ذهن در انسان وجود داشته باشد ولی مسلماً این فعالیتها در مراحل ابتدایی باقی می مانند .

زبان آموزی از دیدگاه روان شناسان

روان شناسان به این نتیجه رسیده اند که استعداد یا توانایی بالقوه برای یادگیری زبان (زبان آموزی) چیزی است که ما از طریق وراثت در هنگام تولد با خود به دنیا آورده ایم و ساختمان عصبی هیچ حیوانی برای یادگیری زبان مجهز به چین دستگاهی نیست و یادگیری و استعمال زبان به عنوان دستگاهی از علائم آوایی قراردادی اختصاص به انسان دارد . چنان که در بسیاری از حیوانات چون میمون هرگز تا حدی که در انسان است پرورده نشده اند .وظیفه مربیان این است که به وسعت تجربه ها و احساس کودکان ، که در واقع به منزله غذای فکر است ، بپردازد و کوشش و مراقبت کند تا کودکان واژه های ضروری را برای بیان افکار و تصورات خود در دسترس ذهن داشته باشند . آنگاه مربیان باید به ایجاد موقعیت هایی برای اظهار و بیان (مانند استدلال ، مقایسه ، قضاوت ، گزارش و …) کمک کند تا کودکان در شرایط طبیعی و واقعی یاد بگیرند که اندیشه ها و احساس های خود را چگونه در قالب لفظ ها بریزند و بدین ترتیب هم در نیروی ایجاد فکر و هم در مهارت بیان فکر پیشرفت کنند .

بدین منظور آموزش حروف و زبان آموزی درمهد دانشگاه کوچک بصورت داستان و آهنگین انجام میشود و کودک باشنیدن یک حرف ذهن خودش را به چالش میکشد تا دنبال کلماتی بگردد که صدای هم آغاز آنها با درس روز یکسان باشد بطور مثال برای آموزش حرف (ج) داستانی گفته میشود و سپس شعر جوجه‌ها که دون میخورند خوانده میشود و از کودک میخواهیم در محیط اطراف خودش نگاه کند ببیند چه چیزهایی هستند که صدای (ج) دارند.

شاید در همان لحظه کلماتی که به زبان می‌آورند کم و مختصرباشد اما باگذشت زمان به دلیل اینکه شعرخوانده شده درذهن کودکان هست و مدام با خود تکرار میکنند طی هفته‌های آینده و جلسات بعد کلمات جدیدتری به ذهنشون میرسه و میتونند مثال بزنند و توجهشون به محیط اطرافشون بیشتر میشه.

اهمیت زبان آموزی در پیش دبستانی _ دانشگاه کوچک

یا میتوان شکل حرف را به کودک نشان داد و همزمان شعر مربوطه نیز خوانده شود سپس کتاب داستان یا روزنامه در اختیار کودک قرار میدهیم و از او میخواهیم حروفی که برایش آشنا هست را پیدا کند و دور آنها خط بکشد بطور مثال درس روز حرف (م) بوده کودک باید در کتاب یا روزنامه به دنبال حرف (م) بگردد و آنها را پیدا کند. دیدن تصویر حروف باعث ثبت شدن حرف در حافظه بلند مدت کودک میگردد.

پس از مدتی کودک هم تمامی شعرها و هم حروف را یاد گرفته است البته این یادگیری فقط در حد خواندن شعر و حروف هست و اصلا وارد حیطه نوشتن نشده است یعنی کودک نوشتن حروف را اصلا بلد نیست.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.