شیوه های صحیح تربیت و پروش کودکان | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

کودکان ما در اين دوره ديگر كودكي نمي كنند، چون پدرها و مادرها و حتي بعضي از معلمان والدين خوب و مسئولي شده ايم! و اجازه نمي دهيم آنها كودكي كنند؛ حتي از طبيعت لذت بردن را از آنان دريغ مي كنيم و يا كارهاي دستي انجام دهند و روي برگ هاي پائيزي راه بروند و صداي خش خش برگ ها را بشنوند و يا در زير باران لذت خيس شدن را تجربه كنند. کودکان بايد احساس كنند و با تجربياتشان بزرگ شوند.

همه هراس ها را بايد از آنان گرفت و اجازه دهيم كه بچه ها كارهاي هنري انجام دهند، چرا كه انجام كارهاي هنري مقدمه انديشيدن براي بچه هاست و به ايده ها و كارهاي دستي آنها بايد احترام گذاشت و فعالیت هنری مجالی است براي تفكر، هدف اين است كه قوه خلاقه کودکان را بيدار و شكوفا كنيم.

استاد محمد ظاهري از كارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ريزي وزارت آموزش وپرورش مي گويد: «براي تربيت شهروند سالم نياز به انجام كارهاي هنري از جمله موسيقي، نقاشي، كاردستي و… نياز مي باشد و هدف موزيسين و… نيست و هدف نهايي تربيت و پرورش کودکان شخصيت سالم از جنبه هاي روحي و رواني مي باشد و تربيت هنري يعني:

1- ايجاد فضايي كه كودكان به دور از معيارها و چارچوب هاي بزرگسالان آزادانه تخيل و انديشه كنند.

2- حواس آنها تقويت شود و ظرفيت هاي نهفته هوش و تفكر آنها پرورش يابد. 

تقویت تربیت و پرورش کودکان

بچه ها دنياي هنر و كاردستي را دوست دارند، پس انتظار به حقي است كه بگذاريم آنها با ارائه و انجام كارهاي دستي اعتماد به نفس پيدا كنند. بدون اغراق يكي از پرجاذبه ترين و مؤثرترين راه تربیت و پرورش کودکان استفاده از كارهاي دستي است و بي اعتنايي به كاردستي ناديده گرفتن اهداف تربيتي است. كاردستي حس هاي پنج گانه را هماهنگ مي كند و نوعي سلامت را براي فراگيران به وجود مي آورد. یکی ازاهداف آموزش در مراکز کانون تربيت ديني، اخلاقي، اجتماعي و… است و شالوده اش استعداد و توانايي هاي کودکان و نوجوانان است و اگر كنجكاويشان برانگيخته نشود قدرت عقلانيشان به كار نمي افتد. ما  به عنوان یییک مربی با  فعالیت نقاشي و كاردستي و ديگر هنرها مي توانیم آنها را در راه رسيدن به تقويت ذهنيشان ياري دهیم و حتي بر اين باورند كه بسياري از کودکان و نوجوانان ناسازگار از طريق همكاري با همكلاسي ها در يك گروه هنري فكرشان را در جهت پيشرفت مي توان تغيير داد.

شیوه های صحیح تربیت و پروش کودکان

هر مربی و پدر و مادري كه به امر مهم كاردستي عنايت و توجه داشته باشد ذوق، ابتكار و خلاقيت و شكوفايي استعدادها را براي کودکان در جامعه اشاعه مي دهد. کودک در ضمن انجام كارهاي دستي ياد مي گيرد چگونه خود را اداره كند و چگونه با ديگران ارتباط برقرار كند و چگونه راه حل ها را پيدا كند و هنگامي كه به ساختن وسيله اي و يا تكميل آن مشغول مي شود در واقع حس مسئوليت و اعتماد به نفس او بيدار شده و پرورش مي يابد. كاردستي نوعي بازي فكري به حساب مي آيد و بوسيله آن مي انديشد و بايد به او فرصت و اجازه لازم را داد تا قوه خلاقيت خود را از بند آزاد و بكار اندازد و اگر براي بيان انديشه اش آزاد باشد راه ترقي و پيشرفت طبيعي او باز مي ماند و به آساني مي تواند رشد ذهني خود را بارور كند. انجام كاردستي توسط کودکان به عقيده اكثر كارشناسان امر آموزش و روانشناسان، تمام حواس ها را به توازن و هماهنگي مي رساند و كودك را تحريك مي كند تا اعضاي مختلف بدن به كار بيفتد تا موجب رشد و شكوفايي استعدادهايش گردد.

يادمان باشد منظور از انجام كارهاي دستي تربيت متخصص نيست، بلكه هدف اصلي، بهتر آموختن، تقويت توانايي و شكوفايي استعدادهاي گوناگون و كمك به تربيت اجتماعي دانش آموز است. به وسيله كاردستي کودکان احتياجات رواني و اميال خود را ارضاء مي كنند و قادرند نقشه هايي براي حل مسائل خود طرح نمايند و حتي مقررات اخلاقي و اجتماعي را ضمن كار گروهي ياد مي گيرند و درست و نادرست را نيز تجربه مي كنند و دقت و تصور در آنان تقويت مي شود که باعث تربیت و پرورش کودکان می شود. امروزه در اكثر كشورهاي پيشرفته در سال هاي آغازين مدرسه و حتي قبل از مدرسه به كار عملي كاردستي اهميت زيادي مي دهند تا آنجايي كه كودكان پس از گذشت چند سال از تحصيلشان دست به ابتكارات جالبي مي زنند.

تربیت و پروش کودکان و شیوه های صحیح آن

نقش مربی در تربیت و پرورش کودکان

کودكان در سال هاي آغازين تحصيل از طريق به كارگيري حواس و كاربرد استعدادها مانند كاردستي و ديگر هنرها با طبيعت و زندگي آشنا مي شوند و راه برخورد با مشكلات را درمي يابند و با واقعيتي آشنا مي شوند كه در زندگي دچار مشكل و مسائلي مي شوند كه بايد براي آنها با قدرت انديشه و تعقل راه حل هايي پيدا كند. بنابراين در اين دوره از زندگي آنان نقش مربیان و اولیاء مشخص مي شود و مربيان آگاه و روشن بين مي توانند تعليم نقاشي و كاردستي را آن چنان آموزش و يا هدايت نمايند كه در حوزه تربیت و پرورش، کودکان فقط تماشاگر نباشند، بلكه آنان در ساختن وسايل و ابزار و اسباب بازي ها دخيل باشند و كاربردها و فايده هاي آنها را درك كنند.

اولياء و مربیان نبايد شك كنيم كه كارهاي دستي در دوره تحصيل براي سرگرمي و وقت گذراني نيست بلكه وسيله اي براي فراگيران است تا به كمك آن نقش واقعي خود را در جهان يافته و شخصيت خود را نيز پرورش دهند و از همين رو انجام كارهاي دستي يكي از بهترين ابزار تربيت شناخته شده است چون بازي هاي ذهني آرام، كاردستي و نقاشي و… به طور كلي فعاليت هايي هستند كه با دستكاري كودك توأم است و تجارب تربيتي گرانبهايي را براي كودكان به وجود مي آورد. زيرا در موقع ساختن كاردستي به آنها اجازه داده مي شود كه بينديشند، ببينند، دست بزنند، عمل كنند و… آن وقت است كه اتفاق تازه اي رخ خواهد داد و کودک نيز به غناي فكري و عاطفي خواهد رسيد و محروميت کودک از محرك كاردستي قابل جبران نيست و در دوره هاي بعدي رشد باعث اخلال مي شود و اگر برنامه هاي آموزشي متناسب با سن كودك باشد بسياري از مشكلات را حل مي نمايد و نشاط و شادابي و رضايت خاطر او را موجب مي شود و کودکان ،فعال، پرانرژي و علاقمند به كارهاي دستي و كنجكاو هستند و به پرسش در محيط و افراد و چيزهاي موجود مي پردازند، چرا كه آماده و علاقمند به يادگيري هستند.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.