آموزش مفهوم جمع به کودکان پیش دبستانی | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

آموزش مفهوم جمع

در ابتدا چند نکته ی بسیار مهم برای آموزش جمع (آموزش آسان ریاضی) به کودکان است چون ریاضی ذهن کودک را فعال می کند ریاضی در زندگی روزمره ی ما اهمیت زیادی دارد چون در گوشه و کنار زندگی ما به ریاضی احتیاج داریم و بسیاری از کارها را برای ما آسان می کند. مثلا روزمره با اعداد و ارقام و محاسبات روبرو هستیم در ابتدای آموزش ریاضی باید به کودکان توضیح داد که اصلا ریاضی چه فایده ای دارد و در کودک ابتدا احساس نیاز را ایجاد کنیم.

مثلا با داستان برای کودک توضیح داد که اگر اعداد را یاد نگیرند برای لی لی بازی کردن ، شمارش قاشق و بشقاب، جمع امتیاز برنده در بازی با دوستان و…. مهم است. پس شکل گیری چالش در ذهن کودک رغبت برای یادگیری ایجاد می کند کودکی که درابتدا اعداد را آموخته است حالا میتواند جمع کردن را یاد بگیرد .

موقع تهیه غذا مادر می تواند پیمانه ها را به کودک بدهد تا شمارش کند و یا جمع کند ، می توان با کودک معامله کرد یعنی برای جابه جا کردن لوازم خانه از کودک کمک گرفت مثلا مادر به کودک میگوید ما چهار قاشق میخواهیم، دو تا روی میز هست شما هم دو تای دیگر ببر تا چهار قاشق بشود یا مربی برای برن صندلی ها از کودک کمک بگیرد و یا حساب و کتاب خود را گاهی جلوی کودک انجام داد.

حالا کودک را به مسیری هدایت می کنیم به طور مستقیم تا راهکار پیدا کند و بتواند به روش فعالانه ریاضی بیاموزد حالا در آموزش جمع یا هر آموزشی در ریاضی سه مرحله داریم :

  • آموزش مجسم (به وسیله ی اشیا)
  • آموزش نیمه مجسم ( به وسیله تصاویر و اشکال )
  • آموزش مرحله ی مجرد (آموزش نمادهای ذهنی )

در مرحله اول برای جمع میتوان لگو یا چینه به کلاس برد و با روش آموزش مجسم به بچه ها یاد می دهیم که مثلا یک لگو آبی دارم یک لگو قرمز روش می زارم حالا چند تا بگو دارم ؟ بعد از آن روی تابلو عکس میوه ها را میتوان کشید و از بچه ها پرسید که دو تا سیب دارم دو تا دیگه بر میدارم حالا چند تا سیب دارم ؟ و مرحله ی آخر نماد ذهنی است بچه ها چشم ها بسته و فکر کن دو تا شکلات داری ، دو تای دیگه مامان بهت میده حالا چند شکلات داری؟

دویدوم و دویدم سرکوهی رسیدم /از یک نفر دهانی چند تا خروس خریدم

وقتی به خانه رسیدم دوتاش پرید تو طاقچه /سه تاش پرید تو باغچه دو تا دیگر که ماندش

روی دولابچه دیدم چند تا خروس خریدم ؟

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.