ناخن جویدن در کودکان و روش های درمان آن | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

براساس تحقیقات ثابت شده ، تقریبا ۳۸ درصد کودکان ۶ – ۴ ساله ناخن هایشان را می جوند. قبل از هر چیز باید بدانید که ناخن جویدن کودکان معمولا ناشی از یک اضطراب درونی است. در این مواقع والدین نباید هیچ نوع واکنش تند و منفی از خود نشان دهند، بلکه باید با ملایمت و برخورد صحیح ، کودک خود را از این معضل نجات دهند ،چون اگر هر نوع برخورد ناخوشایندی با کودک شود ، باعث عصبی تر شدن او میشود و در نتیجه ببشتر به کار خود ادامه می دهد.
بیشترین میزان ناخن جویدن در پسران ۱۴ – ۱۳ ساله است ولی در دختران در سن ۱۱ سالگی به اوج خود میرسد به طوری که ۲۰درصد آنها نیز در بزرگسالی به این عادت خود ادامه می دهند. مشکل اصلی این است که در اکثر موارد شدت ناخن جویدن به حدّی است که موجب خونریزی شده و پوست را مستعد تماس با میکروب و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت میکند، زیرا ناخن خودش به تنهایی منبع تجمع میکروب ها است. روانشناسان معتقدند که ناخن جویدن کودکان مربوط به فشارهای عصبی، برخورد ناخوشایند با کودک، عصبانیت بیش از حدّ کودک، کمرویی وخجالتی بودن کودک می باشد. جویدن ناخن یک روش برای تخلیه ی اضطرابی است که در عقب آن مشکل عمیق تری مثل خشم فروخورده، عدم اطمینان و یانیاز به آرام کردن خود ، پنهان شده است.

برخورد مناسب:

رفتار والدین در این مورد ، تعیین کننده ی اصلی برای کاهش این عادت محسوب می شود. در این مورد ، نباید کودک را به خاطراین کارش سرزنش کنید ، بلکه بهترین کار این است که علت این کار را پیدا کنید و دقّت کنید که کودکتان در چه مواقعی این کاررا انجام می دهد که معمولا کودکان در مواقع خاص ، مانند دیدن فیلم ترسناک و یا صحبت در مورد مسئله ی مهم شروع به انجام دادن این کار می کنند.

برخورد مناسب در ناخن جویدن در کودکان | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

راه کارهای مناسب:

کوتاه کردن ناخن های دست کودک هر چند وقت یک بار ، پرت کردن حواس کودک موقع ناخن جویدن ،روش جایگزینی مثل درست کردن کاردستی و یا نقاشی کشیدن توسط کودک برای سرگرم کردن او و ورزش کردن ، دعوا نکردن و سرزنش نکردن کودک و مهم تر از همه نترساندن او، تقویت کردن اعتماد به نفس کودک، زدن چسب رنگی به انگشتان کودک، تصویر ناخن آسیب دیده ای را به کودک نشان دهید، گرفتن فیلم کودک موقع جویدن ناخن هایش بدون متوجه شدن او و نشان دادن به کودک، گذاشتن آینه مقابل کودک موقع جویدن ناخن، قصه خواندن برای کودک و تشویق شخصیّت قصه به ترک ناخن جویدن ، صحبت کردن با کودک ، البته به شرطی که بتواند به خوبی درک کند.البته روشهایی که در بالا ذکر شد باید مرتبا تکرار شود .والدین نباید انتظار داشته باشند که با یکبار و دوبار نتیجه ی لازم را بگیرند. اگر میران استرس کودک نرمال باشد،از روش خاص ریلکسیشن استفاده می شود اما اگر میزان استرس کودک بالا باشد پزشک داروهایی را برای رفع اضطراب کودک تجویز می کند و در پایان اینکه والدین به هیچ عنوان نباید به ناخن خوردن کودک خود واکنش خاصّی را نشان دهند چون در بعضی مواقع کودک برای جلب توجّه دیگران این کار را انجام می دهد و کودک با واکنش والدین ، بیشتر به این کار تشویق می شود.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.