ویژگی های یک مهد کودک خوب | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

رعایت نظافت

کودکان به  علت پایین بودن سطح ایمنی و تماس بیشتر مواد آلوده کننده و نیز رعایت نکردن اصول اولیه بهداشتی, بیشتر از بزرگترها در معرض ابتلا به بیماری ها قرار دارند.رعایت نظافت می تواند تا حد زیادی مانع از بیمار شدن کودکان شود.پس باید کف و دیوار های مهد کودک هر روز نظافت شود و از پذیرش کودکان بیمار اجتناب شود.توصیه می شود کف کلاس های مهدکودک حتماً موکت، پارکت یا فوم تاتامی شده باشد .علاوه بر نظافت و گردگیری روزانه، علاوه بر این کودکان موظف هستند داخل مهد دمپایی بپوشند.

کلاس هایی با تعداد دانش آموزان مناسب

توصیه می شود کلاس های مهد کودک حداکثر دارای 12 دانش آموز باشند . وجود بیش از 12دانش آموز در کلاس موجب می شود،مربی خسته می شود و نمیتواند وقت کافی برای کودکان بگذارد.

وسایل بازی

وسایل بازی دریک مهد کودک خوب باید مورد استفاده ی کودکان قرار بگیرد و باید متناسب با سن آن ها باشد و حتماً هنگام بازی، مربی در کنار کودکان حضور داشته باشد تا کودکان به خود یا دیگران آسیب نرسانند. وسایلی مانند لگوهای کوچک و خمیر بازی باید مربی نظارت کامل برکودکان داشته باشد زیرا احتمال دارد کودکان آن ها را در دهان ببرند.

علاوه بر این داشتن فضای کافی در حیاط مهد کودک یکی از مواردی است که حتماً باید به آن دقت شود.باید کفِ زمینی که در آن قسمت تاب، سرسره و وسایلی از این قبیل قرار گرفته است، با پوشش های ضربه گیر پوشانده شده باشد.

 ویژگی های یک مهد کودک خوب

تغذیه کودکان در مهدکودک

تغذیه کودک در یک مهد کودک خوب موضوع مهمی است و مربیان نباید بگذارند در مهد کودک چیپس و پفک و…. خورده شود. میان وعده ی کودکان با مواد غذایی مقوی و خانگی نظیر نان،پنیر و گردو،شیر و عسل، شیر و خرما، انواع میوه ها و سبزیجات تامین شود.بهتر است والدین برنامه ی غذای داشته باشند تا کودکان تغذیه یکسانی با خود بیاورند.

آموزش کودکان در مهدکودک

دریک مهد کودک خوب کودکان باید آموزش های کافی و مناسب دریافت کنند.سازمان بهزیستی کشور برای مهدهای کودک خوب ، برنامه مشخصی تدوین کرده است که باید طبق آن پیش بروند و به آموزش بپردازند.کودکی که در یک مهدکودک خوب آموزش میبینند،باید بتواند مهارت های فردی اجتماعی و توانایی حفظ کردن شعر، شناخت رنگ ها، کشیدن نقاشی و رنگ آمیزی، ساخت کاردستی های ساده ،لی لی کردن و ……را بتوانند انجام بدهند.

وضعیت روانی و اجتماعی مربیان

مربی مهدکودک خوب باید کاملاً از نظر روانی سالم باشد،باید حداقل واحدهای درسی در زمینه ی روانشناسی عمومی،روانشناسی رشد و روانشناسی کودک را گذرانده باشد. علاوه بر این مربی مهد کودک باید از نظر مهارت های اجتماعی نظیر همدلی،کنترل خشم، خویشتن داری و ابراز وجود ،کاملاً توانمند باشد. کودکان به شدت رفتار مربی خود را تقلید می کنند .بنابراین باید مواظب رفتار و طرز صحبت کردن طرز برخورد خود باشد.مربی باید بسیار مهربان و دلسوز باشد.از خصوصیات بسیار مهمی که یک مربی خوب باید داشته باشد،علاقه به کودکان و کارش است.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.