خلاقیت در کودکان و تقویت آن | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

کودکان از سه تا ینج سالگی خیال پرداز می شوند و قوه تخیل خود را به کار می گیرند. بعضی از والدین در مواجهه با خیال پردازی کودکان نگران می شوند در صورتی که تخیل در فرایند رشد و تکامل کاملا طبیعی است.بنابراین بهتر است تخیلاتی را که کودک به زبان می اورد گوش کنند و با طرح سوالاتی تفکر و عمل کودک را تقویت کنند. در این صورت کودک همیشه یک مدل بازی نمی کند نقاشی نمی کشد و شکل درست نمی کند در موارد بسیاری والدینی که از بی حوصلگی و کسالت و بی انگیزه بودن کودکان خود گلایه می کنند در مواقع نتیجه بی توجهی خود را نسبت به تخیلات کودک می بینند .اگر والدین درباره تخیلات کودک به موقع وارد عمل شوند و او را تشویق به اجرای کارهای و ایده هایی که دارند بکنند . کودک خود خلاهایی برای پر کردن وقتش پیدا می کند.

تمام کودکان با توانمندی و هوش به دنیا می ایند و قابلیت خلاق بودن را دارند اما این والدین هستند که گاه با غفلت و جدی نگرفتن موضوع مانع از خلاقیت کودک می شوند .

1) رشد اعتماد به نفس

2)داشتن پشتکار و اراده

3)افزایش انگیزه کودک

4) بروز ثبات هیجانی

5) تعیین اهداف

6)ریسک پذیری مناسب

7)قابلیت انعطاف پذیری

8)تمرکز و هوش کودک از جمله راهکارهایی است که کودک برای افزایش خلاقیت به آن نیاز دارد

گاهی والدین نمی دانند تمرکز و توجه تا چه اندازه در بروز خلاقیت موثر است و فقط موفقیت را نشانه خلاق بودن می دانند .در صورتی که یک کودک خلاق حتی در شکست ها خلاقانه رفتار می کند و می داند چگونه با آن کنار بیاید.

بهترین راهها برای افزایش خلاقیت کودک این است که او بتواند برای حل یک مشکل یا روبرو شدن با یک وضعیت خاص ایده جدیدی را مطرح کند .کودک بتواند را ههای متفاوتی را نام ببرد و بداند هر راه به کجا منتهی می شود و پیامد هر یک چیست .

خلاقیت در کودکان و تقویت آن | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

نکاتی برای تقویت خلاقیت در کودکان :

1)جستجو کودک برای جواب را تشویق کنید یکی از بهترین راههای پاسخ دادن به کودک این است که : به نظرت چیست؟ میتونیم جوابشو پیدا کنیم؟

2)ابزارهایی از پیش ساخته شده یا وسایل بازی ازقبل سرهم شده فرصت فکر کردن را از کودک می گیرد . (وقتی همه لباس ها و لوازم بازی برایشان فراهم باشد از قوه ی تخیل و خلاقیتشان استفاده نمی کنند .

3)به ایده ها و نظرهای مختلف کودک احترام بگذارید .

4)اکتشافات کودک را تشویق کنید .

5)از خجالت دادن و دست و پاچه کردن کودکانی که از روش آزمون و خطا برای تجهیزاتشان استفاده کرده اند پرهیز کنید.

6)با مطرح کردن سوال شیوه تفکر مستقل و تخیلی را در کودکتان ایجاد کنید .

7)از کمال گرایی بپرهیزید پروژه ی کودکتان را انجام ندهید .

8)از عبارات ناامید کننده و منفی بافی دوری کنید .

10)از مقایسه ی ناخوشایند خواهر و برادر با هم پرهیز کنید .

11)بازی هایی را انجام بدهید که میتواند جوابهایی متفاوتی داشته باشند .

12)بازی هایی را انجام بدهید که میتواند جواب هایی متفاوتی داشته باشند .

13)بازی های تخیلی همراه با کلمات انجام دهید .

14)به کودکانتان آزادی عمل و اختیار بدهید .

15)کودکان را تشویق کنید شکست بخورند و اشتباه کنند .

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

خلاقیت در کودکان و تقویت آن | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک