
ریاضی روشی برای فکر کردن .ابزاری برای زندگی .بیان یافته های علمی .مطالعه وبیان روابط و دانش ناب بشری است .
چگونگی شکل گیری مفاهیم ریاضی :
۱.دوره حسی حرکتی : شامل تولد تا دو سالگی : تفکر کودک در این دوره حسی وحرکتی و پیش کلامیست و مفهوم پایدار شی را درک می کند .
۲.دوره پیش عملیاتی : شامل ۲تا۷ سالگی : به ۲ مرحله تقسیم میشود .
تفکر پیش مفهومی : در این مرحله توانایی تجسم در کودک شکل می گیرد .اشیاءرا بر حسب ویژگی مشترک آنها طبقه بندی می کند .
تفکر شهودی :در این مرحله شناخت کودک به دلیل رشد زبان .حافظه و کاربرد نمادها و تصویر سازی ذهنی گسترش می یابد .و رابطه بین کل و جزء را درک می کند .
نکات قابل توجه والدین و مربیان در آموزش مفهوم ریاضی :
۱.توجه به رشد شناختی کودکان : آموزش مفاهیم ریاضی به کودک از ساده به مشکل با توجه به رشد شناختی کودک .
۲.توجه به علایق کودکان : با استفاده از بازی ها وروش های جذاب آموزشی می توانیم علاقه کودک را تقویت کنیم .
۳.ایجاد انگیزه برای یادگیری در کودکان : انگیزه ، محرکی قوی برای کودکان در امر یادگیریست و می توانیم انگیزه یادگیری رادر کودک تقویت کنیم .
۴.توجه به درک مفاهیم ریاضی : مفاهیم ریاضی از راه تجربه و عمل کشف می شوند .
۵.توجه به پیوستگی فرایند یادگیری : آموزش مفاهیم ریاضی با یکدیگر ارتباط و پیوستگی دارند و آموزش انها به کودکان باید از ساده به مشکل انجام گیرد .
۶.تمرین وتکرار : برای تثبیت آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان تمرین و تکرار ضروریست اما تکرار فعالیت ها باید با تنوع همراه باشد تا برا کودکان خسته کننده نباشد . خاله بهار (مهناز سالم )