سنین سه تا شش سالگی که دوره کودکستان و پیش دبستانی است در این دوره کودکان بسیار پرتحرک و علاقه زیادی به بازی دارند و احساسات خود را بروز میدهند و به شناخت محیط میپردازند،بسیار کنجکاو و به همکاری با دیگران علاقمند هستند.

کودکان سه ساله محرک ها را به صورت کل دریافت میکنندو تشخیص بالا و پایین و چپ و راست برایش مشکل است، در چهار سالگی او میتواند یک ضربدر یا دایره روی کاغذ بکشدو کودک پنج ساله مینواند خطوط مستقیم را در تمام جهات بر روی کاغذ بکشد و به طور مشخص تصویر یک آدم را رسم کند و فاصله و وزن اشیا را حدس بزند. در شش سالگی کودک توانایی توپ بازی و پرتاب توپ که به مهارت بینایی و حرکتی نیاز دارد را به دست می آورد.

به دلیل احساس خستگی نکردن از تکرار عمل و انعطاف پذیری بدن این دوره مهم ترین زمان برای آموزش مهارت های حرکتی مثل شانه زدن ، پریدن از بلندی ، تا زدن وقیچی کردن است. هرچه کودک به انتهای این دوره نزدیکتر میشود علاقه او به بازی با هم سن و سالانش بیشتر میشود و اجتماعی میشود.

کودکان در این دوره تفکر شهودی دارند بنابراین آموزش مفاهیم باید عینی و قابل مشاهده باشد زیرا کودکان اشیا را برحسب عملکردشان و آن چیزی که میبینند صفات میدهند مثلا سگ را حیوانی میدانند که پارس میکند.

عمده ترین هدف آموزش در این دوره آماده کردن کودک برای ورود به دبستان است که شامل،خودیاری مثل غذا خوردن ،رعایت نظافت و آموزش اطلاعات عمومی شامل مفاهیم بالا و پایین و چپ و راست و..و حیوانات و رنگ ها و مشاغل. و نیز مهارت نوشتن و مهارت های حرکتی مانند قیچی کردن و کپی اشکال و رنگ آمیزی و وصل کردن نقطه ها و بالا وپایین پریدن و لی لی کردن و… که تمام آموزش ها باید به صورتی آموزش داده شود که کودکان احساس ناتوانی نکنند و اعتماد به نفس آنها پایین نیاید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *