چگونه فرزندان کتابخوان تربیت کنیم؟
می 28, 2018
مهدکودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک از دید یکی از مربیان
می 28, 2018
نمایش همه

نقش بازی در آموزش و یادگیری کودکان

 

یكي از راه‌هايي كه صاحب‌نظران جهت ايجاد انگيزه در نوآموز توصيه مي‌كنند بازي‌هاي باقاعده است. مي‌توان از طريق بازي محيط آموزشي را براي نوآموزان شاد و لذت‌بخش كرد چرا كه آثار بازي‌هاي باقاعده كه مربوط به 7 الي 11 سالگي است براي همه عمر باقي مي‌ماند.

بازي مي‌تواند پشتيباني قوي براي فعاليت باشد كه نوآموزان را در موقعيت‌هاي مختلفي قرار داده و به آن‌ها فرصت مي‌دهد تا با رويدادها آشنا شوند. بازي مي‌تواند محركي براي يادگيري اجتماعي باشد. مساله مهمي كه وجود دارد ساختمند كردن بازي نوآموز توسط مربی است. يعني تا چه اندازه بايد الگوي معمولي در راهنمايي بازي كردن به كودكان ارايه شود كه به طور مشخص براي آشنا كردن آ‌ن‌ها با مهارت‌ها و روش‌هاي ذهني قابل طراحي باشد. وقتي كودك از كودكستان به آمادگي مي‌رود درجه و ميزان رسميت برنامه‌ زمان‌بندي شده، آشكارتر و تاكيد بر روي بازي كاهش مي‌يابد و در اين زمان اوضاع و شرايط يادگيري در سطح گسترده انجام مي‌شود حال آن‌كه با تدبير مي‌توان بازي را هدفمند طراحي كرد تا سرعت يادگيري بالا رود.

آموزش لذت‌بخش، رويكردي است كه در آن نوآموزان  بازي مي‌كنند و آموزش با فعاليت‌هاي لذت‌بخش صورت مي‌گيرد. در اصل اين بذر قرن‌ها پيش پاشيده شده اما افسوس كه از آن خوب باغباني نشده است. افلاطون بر اين عقيده است كه پس از تولد، بايد زندگاني كودك همراه با حركت و جنبش باشد و نيز شرايط زندگاني‌اش چنان باشد كه از يك سو دست‌خوش درد، ترس و تشويق نباشد و از سوي ديگر نازپرورده بار نيايد.

سقراط بازي را نه تنها در رشد و پرورش كودكان و نيز در تحول منش آن‌ها موثر مي‌داند؛ بلكه آن را زمينه‌اي مي‌داند براي شناخت توانايي‌هاي‌شان: “براي آموزش كودكان زور به كار مبر، بگذار آموختن براي آنان به شكل بازي درآيد.”

اط طریق بازی نوآموزان فرصت می یابند مهارتهای حرکتی ظریف و سخت را توسعه دهند و سلامت جسمانی را حفظ نمایند. بازی به نوآموز کمک می کند حس خلاقیت و تصویر سازی را افزایش دهند و زمینه ای برای تمرین مهارتهای اجتماعی و ابراز احساس و درک سیستم های ارزش گذاری ایجاد می کند. فراهم ساختن محیط و زمینه بازی برای کودکان از طریق ایجاد فرصت‌ها؛ منابع و زمان متناسب با دو دوره رشدی تضمین می شود

نقش بازي در رشد کودکان

1- رشد اجتماعي

  • موجب ارتباط كودك با محيط بيرون مي‌شود و دنياي اجتماعي او را گسترش مي‌دهد.
  • موجب شكوفايي استعدادهاي نهفته و بروز خلاقيت مي‌شود.
  • همكاري، همياري و مشاركت كودك توسعه مي‌يابد.
  • با رعايت اصول و مقررات آشنا مي‌شود.
  • رقابت را مي‌آموزند.
  • شكست را به طور واقعي تجربه مي‌كند.
  • قدرت ابراز وجود پيدا مي‌كند و از ترس، كم‌رويي و خجالت بيهوده رها مي‌شود.
  • حمايت از کودکان ضعيف‌تر را مي‌آموزند.

2- رشد عاطفي

  • نياز به برتري‌جويي را ارضا مي‌كند.
  • موجب ابراز احساسات، عواطف، ترس‌ها، محبت، خشم و كينه و نگراني‌ها مي‌شود.
  • تمايل به جنگ‌جويي و ستيزه‌گري را كم مي‌كند.
  • “برون‌نگري” كودك را افزايش مي‌دهد.

3- رشد جسمي

  • موجب رشد هماهنگ دستگاه‌ها و اعضاي مختلف بدن مي‌شود.
  • باعث تقويت حواس پنج‌گانه مي‌شود.
  • باعث هماهنگي و همراهي چند حس مي‌گردد.
  • نيرو و انرژي بدن را به بهترين شكل مصرف مي‌كند.
  • كودك به توانمندي‌هاي فكري و بدني خود، آگاهي پيدا مي‌كند.

4- رشد ذهني

  • در يادگيري زبان نقش بسزايي دارد.
  • در رشد هوش كودك بسيار موثر است.
  • با مفاهيم ساخت، فضا و شكل آشنا مي‌شود.
  • موقعيت استفاده از قوه تخيل در كودك به وجود مي‌آيد.
  • زمينه بهتري براي تفكر فراهم مي‌كند.

5- رشد اخلاقي

  • كودك درمي‌يابد اگر بخواهد در بازي پذيرفته شود بايد درستكار، حقيقت‌طلب، مسلط بر خود، عادل، صادق، وفادار، مسووليت‌پذير و داراي رفتاري پذيرفتني باشد.
  • اصول اخلاقي را به هنگام بازي نسبت به محيط خانه و مهد کودک رعايت مي‌كند.
  • با احترام به هم‌بازي، قوانين را تجربه مي‌كند.

خوشبختانه مهد کودک داشنگاه کودک نیز بر این باور است که آموزش به همراه بازی و نشاط تاثیر بلند مدت بر روی کودک داشته و علاوه بر خلق لحظاتی پر از شادی و نشاط سطح علم کودکان افزایش می یابد پس در این راستا می کوشد تا تمام آموزش های علمی را با بازی هایی هدفمند و ابزاری مناسب به طور عینی و ملموس به کودکان آموزش دهد.

سمانه شهرزادی مربی کلاس آمادگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *