نقش اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودکان | مهدکودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

کودکان به بازی کردن با بزرگسالان و نیز همسالان خود بسیار نیازمندند. کودک به بازی با بزرگسالان نیاز دارد چرا که او در بازی با افراد بزرگسال به مواردی چون احساس اعتماد و ارزش، ایجاد رابطه صمیمی، رفع نیازمندی ها، پاسخ به پرسشهای ذهن خود و حل مشکلات دست می یابد. در مقابل کودکان در بازی با هم سن و سالان خود شخصیت شان شکل میگیرد. او در بازی با دیگر کودکان رفتارهای اجتماعی را می آموزد، نحوه نگرش های مختلف را فرا میگیرد و در کل میتوان گفت کودک در بازی با دیگر کودکان بسیاری از مهارت های اجتماعی را از راه کنش متقابل یاد میگیرد. به طور مثال کودک در بازی یاد میگیرد که چگونه چیزی بدهد و یا بگیرد؛ در فعالیت های دسته جمعی شرکت کند، از جنب و جوش و تماشای دیگران لذت ببرد، احساسات دیگران را درک کند، توانایی های خود را ارزیابی کند، اعتماد به نفس کسب نموده و به تدریج از خانواده مستقل و با جامعه سازگار شود.

کودکان برای رسیدن به مراحل بالاتر رشد باید پایه های اولیه ی تکامل و رشد را به خوبی طی کنند چرا که اگر پایه های اولیه جدی گرفته نشود در مراحل بعدی کودکمان دچار اختلال میشود.

یکی از نیازهای مهم کودک نیاز به بازی و اسباب بازی است، بازی برای کودک همانند آب است برای ماهی. کودک بدون بازی نمی تواند به رشد متعادل و سازنده ای برسد. اسباب بازی ها شوق  واشتیاق زندگی کردن را در وجود کودک بر میانگیزد و مموجب پرورش قوای جسمی، ذهنی، روانی، عاطفی و اجتماعی کودک میشود.

اسباب بازی باعث میشود که کودکان با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند و تجارب بیشتری بدست آورند؛ همچنین می تواند با مفاهیم مختلف همچون بالا، پایین، دور، نزدیک، کوچک، بزرگ و غیره آشنا شود.

نکته بسیار مهم که باید بزرگسالان به آن دقت نمایند این است که بازی و اسباب بازی های کودک باید مناسب با ویژگی های سنی، رشد جسمی و روانی کودک باشد تا اثرات مفید و سازنده ای داشته باشد. به طور مثال گاهی دیده شده به دلیل انتخاب نامناسب اسباب بازی از جهت عدم تناسب با ویژگی سنی و رشدی کودک، او دچار شکست های متعدد و در نهایت احساس حقارت شده، پس این وظیفه والدین است که در انتخاب اسباب بازی دقت و هوشیاری لازم را داشته باشند چراکه در شکل دادن به تمایلات عاطقی و روانی کودک ما اسباب بازی نقش مهمی را برعهده دارد و اگر در انتخاب آن توجه کافی نشود، ناخواسته تمایلات کودک به گونه ای شکل میگیرد که مورد انتظار نبوده است.

بازی ها را میتوان به دسته های مختلف تقسیم کرد:

  • بازی های جسمی
  • بازهای تقلیدی
  • بازی های ساختنی
  • بازی های خلاق

در انتخاب هر یک از انواع بازی ها باید ویژگی های جسمی، عاطفی، اجتماعی و فکری کودک از بدو تولد تا 12 سالگی در نظر گرفته شود و متناسب با آن ها اسباب بازی مورد نظر تهیه گردد تا کودک علاوه بر لذت بردن از لحظات خود به کسب مهارت های فردی و اجتماعی برسد و شخصیت او به درستی شکل گیرد.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.