تکنیک های آموزش شعر به کودکان | مهارت شعر خوانی | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

بهرمند کردن کودک از شعر ،مثل این می ماند که چشمه ای با جویبار درونی و همیشگی از شادابی و تازگی در درون کودک روان کنیم. شعرهای زیبا و متنوع برای کودکان وجود دارند  یعنی قدیمی ،بعضی جدید کودکان تکرار را دوست دارند و همچنین ریتم را هم دوست دارند به همین خاطر است که کودکان دوست دارند شعرهای مورد علاقه شان را بارها و بارها بشنوند .شعر وسعت واژگان کودک را افزایش می دهد (( با من حرف بزن )) و ((با من بازی کن )) دو شعار کودک است و در اصل خواسته کودک از والدین است ،کودک دوست داره سرگرم باشد به عبارت دیگر : کودک می خواهد ارتباط برقرار کند .شعر کودک می تواند این نیاز کودک را برآورده کند.(مهارت شعر خوانی)

کودک با حفظ کردن شعر و تکرار شعر به توانایی گوش دادن ،به مهارت کشف و درک درست دست می یابد اما حفظ و یادگیری شعر به هیچ وجه نباید شکل اجبار به خود بگیرد ،بلکه برعکس باید با روش های بازی مدار و آسان به کودک شادی بخشید و در عین حال روح شعر را بیاموزد .کودکان به طور طبیعی کنجکاو و جستجوگر هستند مشتاق دانستن و علاقه‌ مند به یادگیری هستند با کمک شعر می توان به این نیاز کودکان پاسخ داد و این حس را در کودکان تقویت کرد.

کودکان ریتم و موسیقی تکرار شونده را دوست دارند شعر توانایی درک ،تمرکزفکری،دقت خوب گوش کردن را افزایش می دهد .اغلب شعرها با اجرای حرکات کوچک پیوند دارند و توانایی فیزیکی حرکتهای ظریف کودکان را تقویت می کنند .

کودکان تکرار شنیدن شعر را دوست دارند ،دوباره شنیدن شعر به کودکان امنیت و اعتماد به نفس می دهد .شعر خواندن به همراه بازی به شعر کودک تنوع می بخشد و کودک و بزرگترها نزدیکی و یکی بودن را تجربه می کنند. کودک برای پذیرش کارهای خاص می تواند شعری برایش یافت مثلا:شعرهایی برای مسواک زدن ،به رختخواب رفتن شعری برای قبل از غذا خوردن . تکرار این شعرها به کودکان اصولی ارائه می دهد که کودک در قالب آن اصول و چارچوب خود را مشخص کند. وقتی بعدها کودکان در مهد کودک دوباره  با این شعرها مواجه می شوند که اگر این آشنایی با شعر از خانه اتفاق افتاده باشد ،شنیدن دوباره این شعرها به کودک میزان بیشتری امنیت و شادی می بخشد .

شعر خوانی برای کودکان در جهت افزایش هوش اجتماعی و رشد توانایی ارتباطی آن ها تاثیر بالایی دارد .اشعار مخصوص کودکان ضمن کوتاه بودن و در برداشتن مفاهیم خاص باید از نظر دایره واژگان ،وزن،قافیه با گروه سنی مورد نظر تناسب داشته باشد .و با استفاده از تخیل کودک گامی مثبت در رشد خلاقیت های ذهنی او بردارد .زمانی که یکی از والدین برای کودک  خود شعری را می‌خواند و کودک این محبت را کاملا احساس می کند .با کمک شعر مباحث آموزشی مانند فصل ها، مشاغل و یا قوانین خانه را می توان براحتی به کودکان آموزش داد.

کودکان شعر را بهتر از روشهای تربیتی دستوری و امر و نهی  کردن های متعارف می پذیرند .زمانی که این اشعار با تصاویر رنگی زیبا همراه باشند برای کودک جذابیت بیشتری را به همراه دارند .

در نتیجه آشنایی با شعر، کودکان به درکی از ظرافت های جهان می رسند. پرواز شاپرک ها، شگفتن گل، طلوع آفتاب ،صدای حرکت برگها ،برای کودکان لذت و مفهومی خاص دارد. شعر حساسیت کودکان را نسبت به ارزش های انسانی_اخلاقی و نیازها و احساسات دیگران گسترش می دهد و چشم آن ها را به وجود خود و دیگران می گشاید و ذهن آن ها را با احساس همدردی نسبت به دیگران آشنا می کند .از راه شعر کودکان از خردسالی می آموزند به کار و هدف های عالی زندگی احترام بگذارند.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

جمع آوری: شادی محمدنژاد