کتابخوانی و چگونه فرزندانی کتابخوان تربیت کنیم؟ | بهترین مهدکودک و پیش دبستانی

کتابخوانی از دیدن کتاب آغاز می شود، برای کودکان گوشه ی دنجی پر از کتاب آماده کنید؛ به همراه آنان به آنجا بروید و با هم درباره کتاب حرف بزنید و با هم کتاب بخوانید؛ مثلا بگویید ” اینجا چقدر خوبه که دستمون به همه ‌ی کتابها می رسه” یا ” توی لونه‌ی کتاب خیلی به ما خوش می گذره” کتابخوانی نباید با باز کردن صفحه‌ی اول و خواندن آن آغاز شود، همیشه اول جلد کتاب را به همراه کودکان باید نگاه کرد و اسم کتاب برای او گفته شود پس از کودک پرسیده شود در مورد کتاب و تصاویری که روی جلد آن می بینی چه حدسی می‌زنی؟ در این مرحله حتی ممکن است کودک شروع به داستان سرایی کند که این خود باعث تقوین ادراک بینایی، تقویت مهارتهای کلامی و نیز خلاقیت در کودک می‌شود. در این حالت کودک در ذهن خود داستانی را می پروراند و بی تاب و کنجکاو است که داستان کتاب را بشنود و ببیند به چه میزان داستانی تخیلی او با داستان نوشته شده همسان است و اگر همسان نبود از اینکه خودش یک نویسنده کوچک می تواند باشد لذت می‌برد، در این روش کودک متوجه می شود افراد می توانند به یک موضوع به گونه‌های مختلف نگاه کنند و راه حل‌های مختلف را از خود بروز دهند در این جاست که اگر با موردی برخورد کرد که اطرافیان خلاف نظرش را داشتند کنار می ‌آید و نظر دیگران را نیز می‌شنود و حتی ممکن است بپذیرد.

در ادامه اسم نویسنده و یا مترجم باید برای کودک خوانده شود مثلا بگوییم ” این خانوم این کتاب را نوشته” و یا ” این آقا این کتاب را به زبان ما ترجمه کرده است”

وقتی کتاب خواندن را شروع می کنیم باید کودک را درگیر یک بازی کرد مثلا بخشی از داستان را که حتی می‌تواند کلمه ای باشد که یکی از شخصیت ها تکرار می کند و یا حتی صدایی را کودک اجرا و یا ادا کند و با این کار لذت کودک چند برابر شده و خود را درگیر داستان می کند و از آن لذت بیشتری خواهد برد. در زمان کتاب خواندن باید سعی کرد انگشتانمان را زیر کلمات حرکت دهیم تا کودک بفهمد این نشانه های با مزه و به ظاهر بی معنا همان‌هایی هستند که دارند با گوش‌های خود می‌شنوند . این گونه ولع آن ها برای کتابخوانی افزایش می‌باید.

کودک کتابخوان|مهدکودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

در زمان کتابخوانی قرار نیست کودک سکوت کند و ما فقط برای او بخوانیم بلکه باید کودک را به فعالیت وادار کرد. مثلا قبل از اینکه صفحه ‌ای را بخوانیم عکس‌هایش را به او نشان دهیم و از او چنین سوالاتی بپرسیم” به نظرت زنبور کوچولو مشکلش را به چه شکل حل می‌کند؟” اینگونه کودک خود را درگیر داستان کرده، خلاقیت او بیشتر شده و اگر نظرش اختلاف زیادی با آنچه در کتاب نوشته شده داشته باشد ذهنش آمادگی بیشتری برای به خاطر سپردن آن پیدا می‌کند.

دیگر راه‌ها را در اینجا به اجمال بیان می‌کنم:

  • از داستان‌های خود کودک کتاب بسازید و از او بخواهید نسبت به داستانش تصاویر کتاب را نقاشی کند.
  • به کودک در انتخاب کتاب حق انتخاب دهید: کتابهای مناسب را از قبل انتخاب کرده و از مابین آن‌ها از او بخواهید یکی را انتخاب کند.
  • کلمه یابی کنید: کودکان در پیش دبستانی برخی از حروف را از نظر آوایی خواهند شناخت در طول کتابخوانی می‌توان با کودک بازی کرد و از او بخواهید به طور مثال کلماتی که حرف “ر” را وقتی شنید تکرار کند و مورد تشویق قرار گیرد.
  • خواندن کتاب جوک
  • قلنبه سلنبه حرف زدن” ساده نکردن واژه‌های درون داستان”

در پایان می‌توان به این نکته اشاره کرد که کودک را نباید به کتاب خواندن وادار کرد اما می‌توان او را عاشق کتابخواندن کرد؛ می‌توان لذت خوش بودن با کتاب را به او چشاند و او را با روش درست و علمی همراه با نشاط آشنا کرد. در این راستا مهد کودک دانشگاه کوچک با فراهم کردن امکانات لازم و تهیه کتاب‌های مناسب سعی در انجام این امر مهم داشته به امید روزی که تمام فرزندان ما یکی از بهترین دوستانشان را کتاب معرفی کنند.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

سمانه شهرزادی مربی کلاس آمادگی