انواع بازیهای ‌سنتی برای کودکان | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

بازی شمع‌ گل‌ پروانه:

این بازی سنتی معمولا با 3 نفر انجام می‌شود. 2 نفر، دو طرف یک طناب را می‌گیرند (به صورتی که وسط طناب کمی به زمین برخورد کند)، نفر سوم وسط می‌ایستد و نفرات طرفین طناب را با این شعر (شمع گل پروانه افسانه و اسم طرفین بازی) طناب را می‌چرخانند و نفر وسط از روی طناب می‌پرد و روی هر اسمی که نتواند همزمان با آن از روی طناب بپرد، جایش را با اسمی که روی آن می‌ایستد، عوض می‌کند.

بازی سنتی خروس‌جنگی:

در این بازی که هرچه تعداد نفرات آن بیشتر باشد، لذت بازی بیشتر خواهد بود، فردی به‌عنوان خرس وسط انتخاب می‌شود. این فرد باید حین پاسکاری توپ (با دست) بین بازیکنان، توپ را از آنها بگیرد. شخصی که توپ را از دست می‌دهد، جای او را می‌گیرد. عمل قاپیدن توپ در هوا نیز در این بازی مجاز است.

بالابلندی:

بالا بلندی یک بازی سنتی چند نفره‌است. در این بازی ابتدا یک نفر به اصطلاح گرگ می‌شود. بقیه بازیکنان فرار می‌کنند و گرگ باید آنها را بگیرد. گرگ نمی‌تواند یک بازیکن را در وضعیتی که بر یک سکوی بالاتر از زمین است بگیرد. آخرین کسی که گرگ او را می‌گیرد در مرحله بعد گرگ می‌شود.

قلعه:

در اين بازي دو تيم جايي را به عنوان قلعه خود انتخاب مي‌کنند. يک گروه «گرگ» مي‌شود که دنبال گروهي ديگر به نام «بره» مي‌دوند.

اگر دست گرگ‌ها به بره خورد، بره بايد به قلعه گرگ‌ها برود و براي آزاد سازي بره زنداني، بره ديگر بايد از دست گرگها فرار کند و دست خود را به بره زنداني بزند و بگويد آزاد؛ آنگاه بره آزاد مي‌شود. بازي تا جايي ادامه دارد که تمام بره‌ها گرفته شوند.

بيست سوالي:

دو گروه بازيکن روبروي هم قرار مي‌گيرند. گروه اول بين خودشان چيزي را به عنوان موضوع انتخاب مي‌کنند. گروه دوم با مطرح کردن حداکثر 20 سوال بايد به آن موضوع برسند. پاسخ سوال‌ها فقط بايد بله يا نه باشد. گروهي که بتواند با سوالات کمتر به پاسخ‌ها دست پيدا کند، برنده است.

بازی سنتی بشین‌ پاشو:

همه افرادي که قرار است بازي کنند در يک محوطه نزديک هم مي‌ايستند، يک نفر به عنوان سردسته انتخاب مي‌شود و کلماتي مثل: بشين، پاشو، نشين، پانشو را به طور تصادفي و نامرتب ادا مي‌کند و آن‌ها موظف به اجراي حرکات دستور داده شده هستند. تأخير و اشتباه در اجرا، به منزله خطاست و بازيکن خاطي خود به خود از بازي خارج مي‌شود. لازم به ذکر است که لفظ «نشين» مفهوم «پاشو» يا «ايستاده بمان» را و لفظ «پا نشو» مفهوم «بشين» يا «نشسته بمان» را مي‌رساند.

استخوان ‌مهتاب:

در این بازی سنتی دو گروه 5 نفره هستند . گروه اول استخوانی را پرتاب می کند و گروه دوم باید آن را پیدا کند . اگر گروه دوم پیدا نکردند باید گروه اول را به پشت سوار کنند و در کوچه های روستا به همین حالت حرکت کنند تا به درب خانه ای رفته و در زده واز صاحب خانه می پرسند سواره بر سواره یا پیاده بر سواره ؟ اگر گفت: سواره بر سواره بر پشت سواری ادامه می دهند و اگر گفت: پیاده بر سواره جای گروه عوض می شود.

تله ‌پاتی‌ با سکه:

چند نفر از دوستان خود را دور یک میز بنشانید و چهار سکه هم شکل را در چهار گوشه یک کلاه قرار دهید .

سپس به یکی از حضار بگویید که در غیاب شما یکی از سکه ها را برداشته و تاریخ آن‌را به خاطر بسپارد. سپس به دست سایر دوستان بدهد تا آنها نیز تاریخ سکه را تماشا کنند و در کلاه بگذارند. پس از چند لحظه سکه مورد نظر را حدس می زنید.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.