آموزش مفهوم طبقه بندی برای کودکان پیش دبستانی | مهدکودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

مفهوم طبقه بندی یکی از مفاهیم ریاضی است که در واقع کودکان از همان دوران خردسالی شروع به طبقه بندی میکنند. مثلا از همان ابتدا کودک مادر را از بقیه تشخیص میدهد که این  نیز نوعی طبقه بندی است.

طبقه بندی کردن در واقع گروه بندی اشیا بر اساس ویژگی های مشترک است  و طبقه بندی در ریاضی امری مهم است حتی از یادگرفتن اعداد نیز برای کودکان مهم تر است زیرا اگر کودک مفهوم طبقه بندی را یاد نگرفته باشد حتی اگر شمارش هم بلد باشد نمیتواند چهار سیب را از میان میوه های دیگر جدا کند زیرا نتوانسته در ذهن خود طبقه بندی کند.

از نظر روانشناسی کودک وقتی اشیا را میشناسد شروع به طبقه بندی میکند که ما نیز باید طبقه بندی های آگاهانه تری را به کودک آموزش دهیم .

طبقه بندی ها باید بر اساس رنگ،شکل هندسی و ویژگی های مشترک (جنس)و… باشد. مثلا در ابتدا چند وسیله که رنگ یکسانی دارند و ویژگی های دیگر متفاوت است را در اختیار کودک قرار میدهیم و از او میخواهیم بر اساس رنگ وسایل را طبقه بندی کند.

کودک باید آنهایی که رنگ های یکسانی دارند را در یک گروه قرار دهد و در مرحله بعدی از کودک میخواهیم وسایلی که جنس یکسانی دارند را در یک طبقه قرار دهند و بعد هم از نظر شکل که در این حالات معمولا طبقه بندی بر اساس رنگ و اندازه برای کودکان ملموس تر است و بعدها نیز قادر به طبقه بندی از نظر شکل و جنس هستند. اما تا قبل از پنج سالگی قادر به طبقه بندی چندگانه نیستند البته این سن قطعی نیست و در کودکان مختلف میتواند دیرتر یا زودتر باشد.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

نویسنده:نزیهه برقیکار