آموزش مفهوم راست و چپ به کودکان | مهد گودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

در ابتدا باید تشخیص داده شود کدام کودکان راست دست و کدام یک چپ دست هستند.

سپس برای کودکان توضیح میدهیم که اکثر آدمها مداد را با دست راستشان می گیرند با دست راست نقاشی میکنند و به عنوان تمثیل اسم دوتا از کودکانی که راست دست هستند را میبریم.

از آنهایی که راست دست هستند می خواهیم مداد را به دست مخالف خود بدهند و با آن نقاشی کنند که قطعا این کار برای آنها سخت و دشوار است.

از کودک سوال می کنیم که آیا بااین دستت می توانی راحت نقاشی بکشی؟پاسخ کودک منفی است از او می خواهیم مداد را به دست راست خود بدهد و اکنون نقاشی کند سپس از او سوال میکنیم الان چطور؟به راحتی می توانی نقاشی کنی؟پاسخ کودک قطعا مثبت است‌.

برای تثبیت در ذهن کودک دور مچ او یک کاموا یا یک تکه ربان میبندیم و سعی میکنیم تا حدود یک هفته این ربان در دست کودک بماند و از او سوال میکنیم مداد را با کدام دستت گرفته‌ای؟ممکن است درروزهای اول بگوید دستی که ربان یا کاموا دارد باید جمله کودک را اصلاح کنیم و به بگوییم دست راست.

روی در کلاس یک طرح از دست راست میکشیم و به کودکان میگوییم این طرح همانند دستگاه اسکن است و موقعی که میخواهید در کلاس را باز کنید ابتدا باید دست راست خود را در اینجا بگذارید اگر درست بود در به شما اجازه میدهد که بازش کنید.

همین روشهای بالا برای کودکان چپ دست هم اجرا می شود تا زمانی که دست قالب در ذهن کودک ملکه شود و خود کودک هم بتواند تشخیص دهد که با دست راست یا با دست چپ مینویسد وقتی که دست قالب جا افتاد به همین روش دست مخالف را به کودکان آموزش میدهیم.

وقتی که هر دو سمت راست و چپ را کودکان آموختن بعنوان تمرین روزانه از آنها سوال میکنیم پنجره کدام سمت کلاس است؟

دوستت زهرا در کدام سمت تو نشسته‌است.

در محیط خانه میتوان از آنها سوال کرد تخت‌خوابت در کدام سمت اتاق قرار دارد؟و به همین ترتیب با اشیا مختلف تمرین میکنیم.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

(خاله نسترن)