تاثیر و نقش محیط مونته سوری در آموزش کودک _ دانشگاه کوچک

محیط مونته‌سوری نقش محوری و حیاتی در آموزش کودک دارد و بر اساس رویکرد آموزشی ماریا مونته‌سوری است. این محیط به عنوان یک محیط آماده فراتر از یک کلاس درس، است که به دقت طراحی شده تا به رشد، نظم و تمرکز کودک کمک کند.

ویژگی‌های اصلی محیط مونته‌سوری

نظم و ترتیب:

هر وسیله آموزشی جای مشخصی دارد. این نظم موجب پرورش نظم درونی کودک و دسترسی راحت به وسایل مورد نیاز خود می شود که پس از اتمام کار، آن‌ها را به جای اول بازگرداند. (تقویت حس مسئولیت‌پذیری)

کودک‌محور:

تمام وسایل و ابزار، مبلمان، قفسه‌ها، میزها و صندلی‌ها همگی در ارتفاع مناسب و با توجه به توانایی‌های فیزیکی کودکان برای دسترسی راحت طراحی شده‌اند.

وسایل آموزشی هدف دار:

وسایل مونته‌سوری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کودک بتواند به تنهایی با آن‌ها کار کند. این وسایل طوری هستند که کودک می‌تواند اشتباهش را تشخیص دهد و آن را اصلاح کند، بدون نیاز به کمک بزرگسال. (تقویت حل مسئله در کودک)

حرکت آزادانه کودک:

کودکان در محیط مونته‌سوری اجازه دارند آزادانه حرکت کنند و فعالیت دلخواه خود را انتخاب کنند. این آزادی حرکت موجب هماهنگی رشد مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف بدن می شود.

زندگی در محیط مناسب

زندگی در محیطی مناسب و سازگار یکی از نیازمندی های اساسی کودکان برای رشد و پروش استعدادها و تکمیل فرایند خود شناسی است. فردی که در محیطی مناسب و سازگار زندگی نمی کند، استعدادهایش به طور طبیعی رشد نخواهد کرد و خودش را هم به درستی نخواهد شناخت. از جمله اصول شناخته شده تئوری های نوین تربیتی این است که «غریزه اجتماعی» کودک باید رشد کند و او به ارتباط مناسب و زندگی با همسالان تشویق شود.

براساس دیدگاه مونته سوری محیط اجتماعی ساخته دست ما، برای کودک مناسب نیست. او این محیط را درک نمی کند و نیز قادر به سازگاری با آن نیست، زیرا همیشه جدا و خارج از آن محیط بوده است. کودک در مدرسه ای درس می خواند و تحصیل می کند که برای او شباهت زیادی به زندان دارد. هم اکنون ما به وضوح شاهد نتایج و پیامدهای مهلک و زیان بار این مدارس هستیم. مدارسی که روش های تدریس معمول در آنها، در حال حاضر منسوخ و ارزش و اعتبار علمی ندارد.

تاثیر و نقش محیط مونته سوری | مهد کودک و پیش دبستانی دانشگاه کوچک

تاثیر محیط بر آموزش کودک

محیط آماده مونته‌سوری با حذف موانع و با استفاده از ابزارهای مناسب، به کودک کمک می‌کند تا از توانایی ذاتی خود برای یادگیری استفاده کند. در چنین محیطی، کودک به جای اینکه صرفاً اطلاعات را از معلم دریافت کند، از طریق لمس، مشاهده و تجربه مفاهیم را درک می‌کند.

این محیط به کودک می‌آموزد که یادگیری یک فرآیند لذت‌بخش و درونی است و نه یک وظیفه اجباری. در نتیجه، کودک به یک یادگیرنده مستقل، با اعتمادبه‌نفس و عاشق دانش تبدیل می‌شود.

مجموعه دانشگاه کوچک به عنوان بهترین پیش دبستانی در اصفهان با دارا بودن محیطی شاد و علمی، با استفاده از پژوهش های روان شناسی و مشاوره جهت پرورش کودک بر اساس تقویت هوش های نه گانه در خدمت شما عزیزان می باشد و هدف این مجموعه پرورش کودکانی شاد با هویت تحصیلی موفق است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *